Batérie bez pokroku a ostatné problémy

15.12.2022

Batérie stagnujú a majú len minimálny pokrok

Odborníci hovoria, že ak by išlo batérie zlepšiť, výrazný pokrok by urobili už za studenej vojny pri rozmachu kozmonautiky a zbraní. Nepodarilo sa to ani nacistom, ani vedcom z NASA neskôr, ani dnes nikomu na svete. Aj keď návrh na li-ion batérie bol už v roku 1960, vynálezom li-ion a li-pol baterií v 1991 rokoch sa síce urobil pokrok, ale nič svetoborné to nebolo. Musíme počkať na niečo iné. Elektronika kráča vpred neustále a míľovými skokmi. Cievky, rezonancia, elektronky, tranzistory, integrované obvody, mikročipy, a čoraz menšie nanočipy. Zároveň však stúpa požiadavka na spotrebu energie.

Batérie stagnujú a svetoborné úspechy žiaľ nevidieť. Elektronadšenocov asi roztrhne od hnevu, že ukazujem pravdu. Aj bezo mňa majú totiž problémy presadiť sa bez dotácií a zákazov spaľovacích áut.
Batériový priemysel pre svoj biznis úmyselne potápa aj syntetické palivá. Ostatné technológie pohonov tiež nedostávajú možnosť vývoja, aký vkladajú do batérií.

V čom spočíva nevýhoda batérií?

Primárne ide o rýchlosť nabíjania, ktorá by nezaťažila rozvodnú sieť a powerbanka s dojazdom 200km, ktorá by sa dala odniesť v ruke ako príručný kufrík. Výhodou paliva je, že môžem použiť akúkoľvek nádobu. A tiež o veľké zníženie dojazdu oproti spaľovákom, pri rýchlej jazde 130km/h, alebo v 20 stupňovom mraze. Jadrová batéria, supravodiče, multispektrálne fotovoltické články, fúzne reaktory či niečo iné. Nevieme kedy to príde do bežnej praxe.

V pet flaši od kofoly, máme benzín na 40km dojazdu a nalieval som ho v lese pri chate. Pohodlie je bez plánovania, kde nabíjať a čistá hlava. Nepofajčievať na parkovisku pri kávičke v partií nadšencov elektroáut, popri tom si strihať propagačné videá a čakať na nabitie. Proste ideme po diaľnici a natankuje sa vedľa na čerpačke (za dažďa pekne pod strieškou), čo trvá približne 2-3 minúty. S platením v hotovosti, ak práve nie je rada pri pokladni, strávim maximálne 5 minút. To sa deje raz za mesiac.

Aký smog je v meste?

Typický vzduch v mestách je plný smogu. Smog je tam však hlavne z asfaltu a pneumatík, a z pod kolies áut sa dvíha viditeľný prach, ktorý neznesiteľne štípe v nose. Z výfuku moderného spaľovacieho auta (s emisnou normou euro 6), naštartovaného na parkovisku, necítim nič.

Výstavba infraštruktúry v mestách a jej riziká

Naozaj sa bojím sa, že nám pri rozkopávke sídliska vybuchne panelák, ako sa to stalo napríklad v Prešove, alebo v ďalších mestách, keď prerazili plynové potrubie. Celé mesto bude zablatené, vytrpím si hluk zbíjačiek a potom prídu záplavy a všetko vytopí. Aj tak sa na sídliskách parkuje na tráve mimo parkoviska a do obchodu sa chodí pešo. Nabíjacie miesta musia mať protipožiarnu karanténnu zónu, teda ubudne parkovacích miest. Už aj tak ich je málo. Batériové úložiská tomu nepomôžu a ja osobne ho nepodpíšem u nás v paneláku. Prídeme o pivnice a potom vznikne požiar. Aj lietadla občas padajú.

Elektrárne to nezvládnu

Siete nie sú na to dimenzované, ani trafostanice a ani záskoky to nezvládnu, to sú obrovské peniaze, do prerábky materiálu. Súkromníci to nezaplatia, ak okamžite nebudú z toho profitovať, a kvôli 4 domom im nedotiahnu sieť 160km na nejaký ranč. Sibír, Bangladéž, Gruzínsko, osady v Indií atď., nemajú elektrinu vôbec. Majú elektrocentrály. Na Ukrajine mali už pred vojnou v osadách elektrinu len 2 hodiny denne. U nás nevieme postaviť ani diaľnicu za 30 rokov. Všetko po skončení vojny, pôjde na obnovu Ukrajiny. Nie je na to dostatok mede a ostatných surovín. Treba nechať rozvíjať aj ostatne technológie, aby to nespadlo.

Trafostanice na sídliskách stavali za socializmu narýchlo a nepočítali a takým odberom ako dnes. Úsporné led žiarovky to nezachránia. Ľudia povymieňali plynové sporáky za indukčné, majú 2ks 55" televízory, práčky, klimatizácie, podlahové kúrenie, mrazničky, mikrovlnky. Všetko to bude treba prerobiť a počas výmeny nebude často aj celý deň elektrina a pokazí sa jedlo v chladničke. Už sa nám to stalo pri rozkopávke ulice. Máme trpieť hluk zbíjačiek, blato a výbuch plynu?

Na Slovensku je registrovaných 3,4 milióna špztiek. K tomu jazdia aj cudzinci a tranzit asi 10 000 kamiónov. Ak bude nabíjať z toho počtu súčasne 14 500 áut na 100kW rýchlonabíjačkách, tak je to odber výkonu celých Mochoviec. V roku 2045 staré reaktory v Jaslovských Bohuniciach doslúžia a majú sa stavať iba ďalšie 3. Výstavba trvá viac desaťročí. Už teraz nie je dostatok elektriny ani pre fabriky. Tie by najradšej pracovali kvôli tomu v nedeľu.

Netreba milovať batérie, potom si človek otvorí oči, že batéria nie je liek na všetko. Aj Holandsko Utrecht má problém s nedostatkom elektriny. Zakazujú nabíjať medzi 16 a 21 hodinou a odmietajú pripíjať na sieť nové firmy a budovy. Švajčiari a Kalifornia tiež navrhli zákaz nabíjať v špičke. V roku 2020 hrozil v EU blackout 240x, Rakúsko v roku 2021 zachraňoval pred blackoutom Temelín a to je elektromobilov ešte málo. V Anglicku a Austrálii sú bitky o nabíjačky, lebo elektrárne odmietajú ďalšie pripojiť. U nás podnikateľovi elektrárne odmietli dať 3 fázovú prípojku na elektrické kúrenie, lebo prerábka silnejšieho trafáku by bola drahšia, než by zarobili na predaji elektriny. Alebo len malý rozdiel a vrátilo by sa im to až za veľa rokov.

Všetko sa zmodernizuje? Kto to zaplatí?

Pre dobro ľudí, žiaden podnikateľ nepohne ani prstom. Všetky suroviny treba kúpiť z Činy a investor to zaplatí, iba ak by mal z toho okamžitý veľký zisk. Veľa firiem krachuje a automobilky zatvárajú fabriky.

Kone a parne lokomotívy nikto nezakazoval. Spaľovákov sa ľudia nebáli. Keď Ford postavil prvú linku, ľudia ich kupovali ako teplé rožky. Ľudia sa báli skôr elektriny. Pozrite v akom stave majú elektrické rozvody v Indii, "tukabel, tukabel". Tam sa cestovateľ bal zapnúť aj rychlovarnú konvicu. Veľa ľudí neodmieta pokrok, ale uťahovanie si opaskov a znižovať komfort dopravy.

Mestu so 40 000 obyvateľmi stačia 3 čerpacie stanice. Batériové autá treba nabíjať častejšie po troche, nie od nula do 100%, lebo ľudia sa ponáhľajú a nechcú ostať visieť na ceste, kedže sa nedá doliať z kanistra a displej dojazdu klame.  Pri štarte mal dojazd 250km a po prejdení 100km ostalo len 90km. Treba zmeniť myslenie a na to treba mať vlohy, čo veľa ľudí nemá. To bude znamenať neustále obrovské množstvo áut na verejných rýchlonabíjačkách a veľký nárazový odber. My nie sme Norí, aby sme si robili siesty, jazdili iba po meste a platili paušálmi. Ľudia majú 2 práce a ponáhľajú sa. Keď pri daždi zaplaví mesto, dovezú cisternu benzínu a nafty priamo obyvateľom aj hasičom. Čerpacie stojany fungujú na diesel agregát. Aké jednoduché. Voda neopraviteľne zničí všetky nabíjačky a obnova bude na dlhé týždne až mesiace. Pre poisťovne to bude tiež problém.

Hromadné akcie

Keď bude festival, alebo lyžovačka na 2 hodiny, tísíce áut by si chceli nabiť auto priamo v lyžiarskom stredisku. Kilometrová kolóna áut pri ceste na par hodín. Mobilný reaktor tam nedovezú. Obsadia miestnym všetky verejne nabíjačky a urobia si nútenú pauzu inde.

Ľudia sa ponáhľajú

Ľudia sa ponáhľajú. Nie sú ako Nóri, ktorí pol života majú siestu, priemerný plat 4500€ a dotácie na nákup elektromobilu mali 13 až 17 tisíc €, pretože štát si to môže dovoliť. Dostatok financií má z predaja ropy a majitelia elektromobilov jazdia iba po Osle. Nepresúvajú sa 500km na víkend, ako u nás polovica Bratislavy na východ.

Utópia elektrofanatikov nabíjať po troške a často

Ak by sa mali elektromobily nabíjať všade možne po troške, kde si vodič urobí pauzu, to by muselo byť po meste tisíce nabíjačiek, všade tam, kde sa pozriete a vidíte zaparkované auto v pracovný deň na obed. Aj okolo rybníka, proste všade. To by bol pre elektrárne nárazový odber miliónov áut súčasne a ak by sa to regulovalo, tak by to strácalo tú podstatu a argumenty močiacich a kávičkových elektrofanatikov kadetade.

Elektrofanatik odpovie: "A čo máme robiť, musíme batériám prepáčiť niektoré nevýhody a zmieriť sa s tým, pretože sme nadšení novou technológiou. Milujeme elektromobily, že by sme si kvôli nim dali vŕtať koleno a umelo hľadám argumenty proti spaľovákom, lebo ma to baví. Batéria je môj Boh. Pozrite, aký pokrok urobili nanočipy od elektroniek."

Batérie nie sú nanočipy. Je to úplne odlišná vec, ktorá sa borí s problémami a prekonalo ju viacero druhov ukladania energie.



Ako to zvládnu hasiči?

Aj keby sa batérie zlepšili 10x, stále budú mať pre určitú skupinu nevýhody. Hasiči nemôžu hasiť národný park s autami na batérie, ani isť pomáhať do Grécka k lesným požiarom. Viezli si cisterny a naftou a tie priebežne chodili dopĺňať. Hasiči musia nakúpiť zbytočne drahú výbavu na hasenie elektroáut, kontajnery a potom likvidovať toxickú vodu. Vznikol zbytočný nákup kontajnerov, plachiet, vyprosťovacích podvozkov, systémov Cobra a len pre batériové autá, bez ktorých by sme sa obišli. Však nech tie autá dajú do výroby až nebudú potrebné takéto doplnky. Aj tak táto veľká zmena nebude mať pre planétu žiadny ekologický efekt. Množno tak 1-2% v Európe, inak nič. Inde CO2 naopak stúpne. Je to len biznis, kde si vzali za obeť ekológiu.

Požiare elektromobilov

Elektromobily horia častejšie pri nabíjaní, či krátko po nabití, než na ceste (a to aj nové), takže je zvýšené riziko evakuácie paneláku o 4 hodine ráno, či obchodného centra. Spaľovacie autá horia na ceste, kde to až tak nevadí a požiar sa dá v začiatku uhasiť ručným hasiacim prístrojom. Väčšinou sú staršie. Uhasiť batériu takto nejde a ostane po nej kontajner silno toxickej vody, čo sa predraží. Náhoda je blbec, ak bude súčasne požiarov viac, čo je celkom reálne, hasiči nebudú mať dostatok kontajnerov, Nakúpia ich sto? A potom toľko toxickej vody? V podzemnej garáži sa s tým tiež natrápia. A keď zhoria v garáži viaceré batériové autobusy, to bude naozaj veľký problém.

Štatistiky obhajcov batérií uvádzajú počty požiarov na počet predaných áut, najazdených kilometrov a nezohľadňujú ich vek. Podľa poisťovní horia spaľovacie aj batériové autá približne rovnako. Starú feliciu si nedá poistiť nikto a tá väčšinou vzplanie zaparkovaná iba úmyselne, nabúraním, alebo od nabíjania klasickej 12V batérie.

Poruchy

Vybitý elektromobil má zablokované kolesá a ak sa vybije v podzemnej garáži, nedostane sa k nemu odťahovka s hydraulickym ramenom. Iba niektoré, čo majú pohon len prednej nápravy sa dajú nadvihnúť. Tisíc senzorov, a ak sa niektorí pokazí, auto môže ostať nepojazdné. Niekedy je to naozaj viac na škodu ako k úžitku.

Displeje a ovládanie

Klasické mechanické tlačidlá a páky poskytujú prstom odozvu a nie je potrebné sa na ne pozerať. Pozeranie a ťukanie do displeja mobilného telefónu zvyšuje riziko nehody a sú za to pokuty. Ovládať technické funkcie displejom je políciou zatiaľ povolené a je to aj nepraktické.

Digitálna doba nie je pre každého


Iba malé percento ľudí ju obľubuje. Väčšina ľudí si nacvičí základy zdieľania obrázkov na sociálnych sieťach, avšak platiť digitálne a ovládať elektromobil, desiatky registrácií, riešenie problémov, je pre nich nezvládnuteľná vec. Majiteľ Fabie ma opakovane volá, aby som mu šiel pomôcť pridať hlasitosť na youtube videu. V obchode sú samoobslužné pokladne stále prázdne, na pošte rada ľudí a majitelia áut platia v hotovosti. To nie je zliezanie zo stromu.

Digitálna doba je veľmi ťažká pre ľudí, ktorí nie sú technologicky zdatní. Niekto neurobí vodičák ani na 40x, niekto je nešikovný lekár, iní má na to talent. Digitalizácia robí a bude robiť veľa ľudom problémy. Nebojím sa platiť, digitálne, ale je to zložité, ako riadiť raketoplán. Aj po opakovaných školeniach som z toho jeleň.

Taktiež piloti lietadiel musia veľkú časť hodín odlietať manuálne, aby nestratili cit v riadení lietadla. Páku pod volantom prepnem po hmate v rukaviciach a nepotrebujem ako debil pozerať na displej, kde ťuknúť a či to vykonalo požiadavku, kvôli čomu havarujem.

Batérie vs nádrž

V 53kg nafty je energie ako v 1,3 tony batérie a to aj po odpočítaní, že elektromotor má väčšiu účinnosť a nabíjaním sa stráca 1/5 dodanej energie. Toto nevyváži nižšiu účinnosť spaľovacieho motora a veľmi nízku účinnosť fotovoltaických panelov, alebo veterných turbín, závislých na počasí a slnku. Na severe a juhu Zeme je pol roka takmer tma. Batéria je ťažká aj po vybití, v zime klesá dojazd u niektorých áut aj o 30%, pri 130km/h, či s "rakvou" na streche a prívesom. Batéria na rozdiel od nádrže degraduje. Batériové veterány, alebo vraky typu Favorit a Felicia nebudú existovať, lebo nádrž výdrží 100 rokov, batéria nie a na tak staré autá sa sériovo vyrábať nebudú. Taktiež kosačka na benzín kosí v lese lúku celý deň. Batériová 45 minút. Motorová píla tiež. Sledujte dokument Vzdušní drevorubači. Bez kanistra by neboli schopní vykonať tak náročnú prácu a batériový fanatik ma začne presviedčať o syntetickom palive, ktoré sa batériový priemysel snaží tiež konkurenčne potlačiť. Alebo že si mám na cestu do Chorvátska požičať spaľovák, ktorý v inom príspevku úplne zakazuje.

Elektronika urobila obrovský pokrok. Žiaľ batérie nie. Aj 2000€ telefón treba nabíjať 2x denne. Kedysi vydržal telefón nabitý mesiac a mal maličkú 600mAh batériu. Dnes telefón ako tabuľka čokolády a vnútri má batériu veľkú cez celý telefón, okrem kúska miesta pre anténu.

Bez auta sa nedá fungovať a potrebujú ho aj chudobní, inak by boli bez práce

My sa felicie nevzdáme, pretože ju nutne potrebujeme. Bez nej sa nedá fungovať. 30 ročnú Feliciu so 745km dojazdom kúpim za 200€, 30 ročná Dacia Spring bude mať dojazd žalostný a budem ako hlupák nabíjať každý deň. Už teraz za 20 000€ má dojazd v lete 120km, pri 100km rýchlosti. Ak odpočítame Bratislavu a Košice, tak autá u nás majú priemerne cez 20 rokov. Konkrétne u nás na sídliskách sú 4 Favority, 16 Felicii a stovky 20 ročných Fabii. Ľudia si budú staré autá držať, dokiaľ sa nerozsypú ako na Kube. Ľudia sa v USA vracajú naspäť k spaľovákom. Isť do Yakutska na Felicii sa dá. S Teslou by to nebolo možné. Ani za Uralom na ceste smrti (ktorú stavali väzni a je tam kopu popadaných kamiónov), nikto nepostaví infraštruktúru. Staré Felicie si ľudia nechajú. Šrotovné nepomôže. To kedysi fungovalo, lebo nové autá boli lepšie. Autobusy nejdú, štát ich nebude dotovať a 5 členov rodiny potrebuje vlastniť auto. Všetci ráno odchádzajú z bytu do iného okresu. Bez auta ma nepriali do práce, do výroby, ako neflexibilného. Keď zamestnávateľ zaviedol 2 zmenu, kolegu prepustil, lebo mu nešiel autobus. Matka si dala inzerát na prácu a prišlo jej 62 ponúk, ktoré všetky požadovali vodičský preukaz.

Aj spaľováky majú určité nevýhody, avšak zakazovať ich v dobe, keď auto potrebuje každý chudobný človek na sídlisku, je nesprávne, to len naštve ľudí. Oni sa Felície nevzdajú a Uršuľu by preto za jej zákazy, najradšej podrezali.

Ekológia

Batéria nie je pupok sveta, môžu sa využiť na 20% aut v meste. Plasty sa dajú recyklovať a aj tak sa sypú do oceánov. Ropa v zemi tiež neostane. Ťažiť sa bude stále v rovnakom množstve a pôjde do iných odvetví (asfalt, mazut, plasty, petrolej, lieky...). Rozumný človek vie, že batérie komplet za spaľováky nevymenia. Určite sa budu aj po roku 2035 naďalej predávať spaľovacie autá, inak by to bola ekonomická samovražda Európy.

Vo vzduchu je súčasne 22 000 lietadiel a veľa z nich zbytočne. Niektoré lietadlá pre 180 pasažierov viezli len jedného cestujúceho. Ja som v živote neletel na dovolenku lietadlom a za dedinou máme pekne hory. Smutne je, že na eko summit do Dubaja priletí tisíce lietadiel. To si mohli odpustiť. Aj dovolenku v Thajsku, aj dovážať tovar z Činy do Brazílie a odtiaľ do EU. Cibuľu a jablka máme z Maroka a mrkvu zo Španielska, kedysi sme si to pestovali sami. Strašne veľa sa plytvá.

Osobne auta sa podieľajú na CO2 napr. v Česku 9,3% a batériové musí najazdiť 95-220 tisíc km (v závislosti na type auta, použitiu a energomixe krajiny), aby sa to emisne vyrovnalo spaľovákom. Napr. slovenskí policajti jazdia s plugin hybridmi na benzín s 20l spotrebou. Čína a Poľsko vyrába z uhlia. Čína stavia nové uholné elektrárne (minulý rok spustili z uhlia ďalšich 106GW) a ťažia suroviny. Budeme si ničiť v EU ekonomiku, aby sme znížili za 20 rokov CO2 o 1% a v Číne stúpne o 10%? A čo hasiči, alebo tanky, alebo spaľovanie polí? Za to ekoaktivisti nebojujú. Prídu sa prilepiť na diaľnicu na starom naftovom aute, lebo im chýba pozornosť.

Čína každoročne spáli viac uhlia než zvyšok sveta spolu. Čína má väčšinu elektriny práve z uhlia a má cez 1000 elektrárni. V 2022 spustila viac ako 100GW tiež z uhlia. India a USA máju iba cez 200 uholných elektrární.

Niektorí dezoláti prehnane milujú boj za záchranu planéty nezmyselným spôsobom a veria v rozprávky o nejakej vymyslenej emisnej nule. Keď bola v stredoveku doba ľadová, priemysel nebol a ľudí bolo málo, keď vybuchne sopka, umrú celé mestá, dinosaury si tiež nezničili zem. Dezoláti myslia, že batériovými autami znížia CO2 na nulu. Autá nie sú perpetuum mobile, všetko je premena nejakej energie na inú a vždy pri tom vznikajú emisie. V Európe sa emisie znížia o 1% a v Číne, Indií a Afrike stúpnu o 10%.

Elektromobily sú len malá, ale najhlučnejšia a najemotívnejšia časť všetkých opatrení, čo je často na škodu, lebo emisie to moc nezníži, na to, ako to poškodí ekonomiku a ako si budú ľudia musieť uťahovať opasky, znižovať komfort dopravy a strácať čas pri nabíjaní.

Nabíjanie a problémy

Batériové autá zoberú ľudom 1/10 života, ktorí by radšej strávili pri pozeraní seriálu v televízií nahnevane minú pri nabíjaní a staré Tatry 815 nám budú čmudiť naďalej.

Nabíjačky sú pod holým nebom a treba sa registrovať u rôznych poskytovateľov. Kvôli biznisu sa nespoja. To by nefungoval trh. Ľudia nemajú ani internet banking, ani email, ani smartfón, platia v obchode v hotovosti, u samoobslužných pokladni je prázdno, nabíjačky sa často kazia, aj keď sú nové, preto je u nich 24/7 online podpora cez apku. Čo potom keď budú dátové konektory po pár rokoch a tisícoch zasunutí za dažďa zoxidované? Ja žiadnu apku nechcem. Ľudia kupujú do lazu na chatu za 1000€ ladu nivu 4x4 na vozenie tehál. U nás v práci nemá email schránku, ani smartfón polovica zamestnancov. Auto majú všetci. Nie sú to bezdomovci. Sú to slušní ľudia s rodinami rodiny. Stačí im tlačitkový telefón.

Škoda že sa nedá elektrina doniesť vo fľaške a za minútu naliať.

Ja chcem mat čistú hlavu a nemyslieť na nabíjanie

Večer nejdeme tankovať plnú, keď pôjdeme ráno 500km ako to opisujú nadšenci batérií. Neriešime udržovanie kapacity batérie medzi 20 a 80%. Neriešime či vonku mrzne a či ideme po diaľnici 180km/h do Drážďan 400km. Keď treba sa dotankuje, zaplatí v hotovosti a znovu čistá hlava. Keď mám v telefóne 5% batérie, ide ma trafiť šľak. Telefón sa dá aspoň používať na predlzovačke. Kamión viezol tovar do Španielska 3000km a 22x nabíjal. Posledný raz potreboval dobiť priamo na diaľnici lebo vypol totálne. 10 000 kamiónov nabíjať naraz? To už radšej na diaľnici troleje a batéria iba na dojazd po meste. Aj to v Nemecku skúšali a neosvedčilo sa to.

Keď mám nádrž 3 týždne na 100%, nádrži to nevadí. Natankujeme a zrazu sa cesta zruší. Čo s tou na 100% nabitou batériou 3 týždne? Jej to škodí a aj prázdnej. Alebo budem mať 3% batérie a bude treba na pohotovosť do iného okresu 60km s dieťaťom. Budú sedieť u kaderníka, alebo u zubára a bude treba okamžite uvoľniť miesto, aby mohol nabíjať iný. Inak zaplatia 3x viac ako pokutu za obsadenie nabíjačky.

Kávu nepijem a na WC na čerpačkách nechodím. Nech si dajú obhajcovia batérií vyšetriť prostatu. Youtuberi propagátori sa v tom určite poznajú. Parkujeme iba na sídlisku, často mimo parkoviska a nikde inde. Do obchodu chodíme iba pešo.
Niektorí ľudia u nás nemajú ani smartfón a ešte stále prepočítavajú eura na koruny. Ponáhľajú sa po diaľnici na seriál a nechodia na kávu a WC. To majú doma, v práci, alebo u príbuzných Ľudia bateriové autá dobrovoľné nechcú. Majú 20 ročné autá.

Keď sa ide na dedinu, tak sa parkuje 100m od domu na ceste. Verejne osvetlenie tam nie je a podnikateľovi odmietli dať silnejšiu prípojku pre elektrické kúrenie. Strecha je deravá a pod stromami.

Emócie batériových nadšencov

200 rokov takmer žiadny pokrok. Iba v roku 1960 objav litiovej batérie, ktorá sa dostala do používania v roku 1991, a dnes takmer  dosiahla svoje možnosti. A zástanca batérií v eufórii dopamínu, alebo pre finančný zisk zveličuje, aké magapokroky robí batéria za jediný rok a odmieta akékoľvek negatíva. Ak nevie žiadne nájsť, tak veští budúcnosť. Ja som študovaný elektrotechnik rozvodných sieti a elektromechanik strojov a zariadení a ešte mám 2 roky vyštudované mechanik elektronik. Prospel som s vyznamenaním. Akurát žiaľ neviem veštiť budúcnosť a nasilu si neurčujem termíny plánov na určitý rok ako diktátorka Uršula Vanga. Európska komisia dostala od batériového priemyslu "úplatok" ako greendeal dotácie a za to si lietajú lietadlami a vytvárajú zbytočné CO2.

Sú to hejty?

Negatívne informácie má každý produkt a nie sú to žiadne hoaxy. Keď je niekto milovník nových technológií, dokáže im prepáčiť akúkoľvek chybu a prehnane očakáva ich utopické zlepšenie.

Žiadne polopravdy to nie sú. Treba priať aj negatíva. Ide mi o to, že chcem v lese dolievať benzín z kanistra a nič neplánovať. V ruke odnesiem na chatu v kanistri 200km dojazdu.

Batérioví nadšenci sa snažia za každú cenu vyhrať a ohnúť realitu vo svoj prospech

Ak by to bolo také dobré, nemuseli by sa spaľováky zakazovať, neboli by dotácie a na elektromobily by boli poradovníky. Veľa ľudí nechce meniť spôsob trávenia svojho času a plánovať pauzy na nabíjanie. Zlatý kanister.

Až prídu zase záplavy a vytopí všetky nabíjačky, bude problém. Nafta sa dá dopraviť v cisterne pre 1000 aut a doliať ju za pár minút. Batérie to nedokážu. Chceme platiť v hotovosti a nie sa registrovať u 50 prevádzkovateľov nabíjačiek a plánovať, kedy kde nabíjať. Ak dochádza benzín, odbočí sa na čerpaciu stanicu a zase je dlho pokoj. Každý deň nabíjať po 20% za pár minút a stále myslieť na to ako hlupák? Však by mi hlava praskla. Nestačí že rodičia zabúdajú deti v aute?
Ja denne zabúdam nabíjať telefón a potom ho používam na nabíjačke.

Problém vytrhnutý z kontextu

Nadšenci batérií sa snažia ohnúť pravdu, nedostatky vedia prepáčiť a výhody zveličujú pre vyplavenie dopamínu. Reálnu pravdu odmietajú, pretože nevýhody im kazia radosť.

Porovnávať pokazenú starú bielu dieselovú 20 ročnú dodávku (z ktorej sa valil čierny dym), s najmodernejším osobným benzínovým autom s euro 6 d normou, je umelé chválenie batérií. Nedávno som videl elektrododávku kuriéra a spod kolies pri jazde cez križovatku do zákruty, sa dvihol kúdol prachu, že sa nedalo dýchať. Ľudia elektromobil nechcú z praktických dôvodov nabíjania a dokiaľ to pôjde, si budú držať staré zapáchajúce autá, čo poklesu smogu určite nepomôže. Tu zaúradoval chamtivý podlý batériový premyslel, ktorý vedie špinavú obchodnú vojnu s ropným priemyslom.

Budúcnosť

Môžete centrálne plánovať, čo budú fabriky vyrábať. Môžete si zaplatiť novinárov, aby písali o batériách a greendeale pozitívne, ale nedonútite ľudí, za čo majú míňať svoje peniaze.

Batériové auta môžu podľa dnešných technológii byť v mestách v 20% zastúpení, aj keby bola infraštruktúra dostatočná. A veštiť aký pohon bude v budúcnosti naozaj neviem.
Lítiové batérie budú časom v dokumente "zašlapané projekty", tak ako aj 3D televízory, plazmy, videohovory, mmsky, alebo dovolenky vo vesmíre. Treba prestať prehnane milovať batérie a potom človek uvidí aj ich negatívne vlastnosti. Nie veštiť budúcnosť, nebuďte smiešni. Trend sa vždy mýlil, trh vždy ukázal pravdu.

Ak mi niekto bude protiargumentovať, nech prosím neveští budúcnosť. Pretože tú pozná len Boh. Dezoláti mi môžu dať bez argumentu smejka, pretože batéria je ich modla a dopamín v ich hlave. Betaverzie produktov neskúšam. Žiaľ podplatená diktátorka ich chce nanútiť všetkým a západ chce poškodiť ekonomiku EU, založenú na automobilovom priemysle, ako silnej konkurencie. Preto vytvorili zhoršené podmienky aj pre spaľovacie autá s možnosťou na syntetické palivo.

Budúcnosť je vždy neznáma, už je načase prestať ju určovať od zeleného stola
Dopredu nariaďovať akékoľvek technické riešenia, znamená potlačiť vývoj ostatných možno časom lepších riešení, o ktoré sa nebudú vývojári snažiť. Formulácie EU sú síce otvorené k iným riešeniam, ale obchodný model násilne potlačí každú konkurenciu. Z hľadiska CO2 nie je ani batériové auto čisté. EU sa bojí priznať si chyby, ale nevyhne sa tomu. Čím neskôr to urobí, tým bude pád väčší. EU radšej než priznať si chybu vymýšľa iné hlúpe riešenia.

Systémové zmeny v spoločnostiach vyžadujú svoj čas a 25 rokov je na takúto zmenu veľmi málo. Tlak môžete urobiť v diktatúre, ale aj tak znížite životnú úroveň obyvateľstva (aspoň dočasne) a ani diktátor nemusí prežiť veľké zmeny v životnej úrovni obyvateľstva. Demokracia je na takéto zmeny ešte citlivejšia. Najmä teraz, keď si Rusko a Čína robia nároky na svet.

Veštec uviedol: Viete čo bude o 20 rokov? Batérie sa stále vyvíjajú a budú zvládať oveľa viac ako teraz.

Ty šašo daj čísla na jackpot, keď vieš veštiť.

Presne takto v minulosti hlásali nadšenci pokrok, ktorý sa nekonal. Jediný omyl, kde predpokladali pomalší vývoj než sa podaril, sú nanočipy. Zmenšovať polovodiče je jednoduché. Zlepšovať uloženie energie nie je rozmerová záležitosť. Je to chémia, čo je úplne iný obor.


Elektromobily stále viac rozdeľujú spoločnosť, ukázal prieskum. Ich zástancov je len 7%, počet odporcov sa zvýšil na trojnásobok
Z histórie vieme, že prvé sa presadili elektrické autá. S nástupom spaľovacích áut, ich nižšej cene a lepšej použiteľnosti spôsobili úpadok elektrických, ktoré sa z toho za stovky rokov nespamätali. Aj keď pokusov bolo niekoľko, vždy to skončilo pre limit batérií. Ťažké, drahé, pomalé nabíjanie iba v mieste prítomnosti elektrickej fungujúcej zásuvky, krátka životnosť, oproti nádrži.

Prečo je Slovensko na chvoste s rozvojom elektromobility?

Okrem toho že je Slovensko najchudobnejšie, máme najviac sídlisk, najviac sa ľudia ponáhľajú domov na seriál a do druhej práce, najmenej obľubujú digitálne platby, na víkend sa presúva polovica Bratislavy po diaľnici na východ a nemáme žiadne dotácie.

z diskusie:

Čo nastane, ak sa len 1/3 áut začne napájať do elektrosiete? Nabíjačky sa dajú regulovať, avšak väčšina ľudí zo sídlisk chcú nabiť auto hneď a nie ako im nabíjanie rozložia inteligentné nabíjačky. K nám príde na sídlisko na 15 minút, alebo 2 hodiny návšteva a regulátor mu nabíjanie nechá neskôr, alebo si riadne priplatí a spomalí nabíjanie inému, ktorí si to naplánoval o 2 hodiny. U nás pred panelákom nie je ani kde parkovať a parkuje tam veľa cudzích ľudí, alebo firmné dodávky, lebo podnikateľ má kanceláriu v byte. Do obchodu chodíme pešo. Auto máme iba na diaľnice. Prídeme domov z práce a treba ísť s dieťaťom na pohotovosť 70km. V tomto roku sme boli na pohotovosti 4x. U nás krčná pohotovosť nie je, tak sme tankovali po ceste k lekárovi. Odbočiť na diaľnici na 5 minút nám vôbec nevadilo. Dieťa to vydržalo.

Môžeme protiargumentovať otázkou, čo sa stane, ak 1/3 áut príde naraz na čerpacie stanice? Odpoviem, a na čo by toľko áut išlo naraz tankovať? Rady na čerpačke sú len keď na chvíľu v Maďarsku zlacnie benzín. Mestu so 40 tisíc obyvateľmi stačia 3 čerpacie stanice po 8 stojanov. Batériové autá majú však kratší dojazd, v zime ešte kratší a ľudia ich nabíjajú častejšie, pretože keď batérií ostáva už iba 30% kapacity, tak pre istotu ho trochu nabije o 10%, keďže má akurát chvíľku času.

Takéto somariny majitelia spaľovákov nerobia. Nechodia ani večer na čerpačku, ak majú ráno niekam ísť. Nerobia si ťažkú hlavu, či im to vystačí, aby nemuseli zbytočne niekde neplánovane pauzovať. Youtuber si strihá videá počas nabíjania. Preto mu to nevadí. Spoliehajú sa, že kedykoľvek odbočia na čerpačku na 5 minút a zase majú 1300km pokoj. Taktiež neriešia kapacitu nabitia baterky medzi 20 a 80%. Tankovanie posledných 10% trvá pár sekúnd. My sme mali 4 mesiace prázdnu nádrž a nevadilo nám to. Žiaľ autobus nám nejde a Felicia za 300€ je pre nás nutnosť. Nemienim sa nikde registrovať a inštalovať apky. Otec má tlačítkovú nokiu a nikdy v živote neplatil digitálne. Ani ja. Aj dobierky platím na pošte v hotovosti. Polovica kolegov nemá ani email, ani smarfón. Autá majú všetci, sú to slušní robotníci s rodinami. Väčšina obyvateľov Slovenska sú na hranici chudoby a autá majú 20 a viac ročné. Skladajú sa na ne všetci v rodine. Domy majú tiež ako z povojnového obdobia.

Správanie majiteľov elektromobilov musí byť z tohto dôvodu iné, než je u spaľovákov, a takmer neustále budú niekde pripojení viacerí naraz. Aby nepreťažilo sieť, regulácia nabíjanie ešte viac spomalí a to spôsobí ešte častejšie nabíjanie. Zatiaľ majú elektroautá iba technologickí nadšenci a bohatí ľudia z rodinných domov a Nóri so 4500€ platmi , ktorí jazdia iba po Osle a dostali na jeho kúpu 13 ž 17 000€ dotácií z ropy. Nechodia na víkend cez pol krajiny ako u nás na východ polovica Bratislavy. Potom príde povodeň a 65 000 odberných miest bude týždeň bez elektriny a ďalšie 3 mesiace budú vymieňať vodou zničené nabíjačky.

Máte nejaký spôsob, ako dosiahnuť uhlíkovú neutralitu planéty za cca 25 rokov?

Prechod na osobne elektroautá emisie nezníži. Spaľovacie osobne autá sa podieľajú na uhlíkovej stope 9,3% (udaj pre ČR). Aj benzín je už bezolovnatý. Hlavne CO2 je hlúposť, to vôbec nie je problém, CO2 slúži na ožobračovanie ľudí a bohatnutie tých najbohatších, pod zámienkou ekológie. Nič sa nezmenilo v ľudskej spoločnosti, iba technológie.

Batériové auta majú pri výrobe batérii, ťažbe surovín, výrobe elektriny, aj stavbe infraštruktúry, tiež obrovskú uhlíkovú stopu.


S batériovým autom treba najazdiť 10 rokov (štúdia zo Švédska), 95 000km (priemerný údaj z webu mojelektromobil), až 220 000km (údaj pre Poľsko a konkrétny mode elektromobilu), aby sa vyrovnali spaľovákom. V závislosti na energetickom mixe krajiny, modely auta a jeho používaniu, napr. polícia jazdi s plugin-hybridmi na benzín s 20l spotrebou a takmer ich nenabíjajú. Nakúpili ich pre dotácie z EU. Na spaľováky by dotácie nedostali. Zase zaúradovala špinavá batériová lobby.

Batériové autá nebudú mať 5 majiteľov, ako napr. Felicia.
Sused ma Fabiu z roku 2002 a najazdené iba 44 000km. Ak by to mal batériové auto, uhlíkovo by planétu zaťažilo viac. My auto potrebujeme, lebo autobus nejde a vozí sa rôzny náklad na dedinu (50kg zemiakov, šľahačkovú tortu, 90 vajec, 5 kufrov...) ide sa na sviatky po diaľnici, 7x by sa prestupovalo s malými deťmi a neprišli by sme k rodine ani do večera.

V meste sa spod kolies dvíhajú kúdoly prachu, že sa nedá dýchať. (čiastočky asfaltu a pneumatík)
, vidím ich naživo. Tatra 815 má výfuk hore, prach vidím spod kolies. Batériové autá sú ťažšie. Elektrokamion odvezie o 5 ton menej nákladu. Na parkovisku pri naštartovanom aute s normou euro 6, necítim absolútne nič.

V rodine ma 5 ľudí auto a každý ide ráno do prace iným smerom, do iných okresov,
lebo fabriky skrachovali, bývalí robotníci mali každý viac detí, ti sú teraz dospelí a jazdia autami na 2 zmenu, kde nejde autobus. Mňa nevzali do práce do dielne bez auta, ako neflexibilného.

Je veľa iných možnosti, znížiť CO2.
V Indii sa spaľujú polia a je tam kvôli tomu veľký smog.

Novy rekord: V roku 2024 sa spálilo najviac uhlia v histórií
,
v Čine o 1% viac, v Indii o 5% viac než v roku 2023. Čína spúšťa stále nové uholné elektrárne pre potreby elektro-dopravy a dátových centier. Ťažba surovín na batériové autá a elektrinu vytvorí ďalšie emisie. Kremík na fotovoltaické panely a vzácne kovy, aj železo na veterne turbíny, ktoré sú závislé na počasí, zaberajú úrodnú pôdu a účinnosť majú 15%. Dosiahnuť u nich viac ako 35% nie je možné. Ropa sa bude ťažiť naďalej v rovnakom objeme. V zemi neostane. Pre nákladnú dopravu, syntetické palivá pre hasičov, armádu, do agregátov pre nemocnice a jadrové elektrárne, pre komerčné lietadlá, stíhačky, lode, rakety, tanky, asfalt, mazut, lieky, plasty...

V 50 rokoch bol v Londýne katastrofálny smog práve zo spaľovania uhlia.
Prechod na elektroautá spôsobí nižšej vrstve obyvateľstva ešte väčšiu chudobu, lebo sú pracovne závislí na aute.

Česko má priemerný vek áut 16,4 roka. Španielsko cez 15 rokov.
Nákup elektromobilov stúpa, lebo ich kupujú bohatí. Ak by započítali do predajných štatistík aj bazárové autá celkovo, tak by to bolo úplne inak. Chudobní nekúpia ojazdené batériové auto. Nechce ich vziať ani AAA bazár.

Pri výstavbe nabíjačiek na sídliskách budú požiare a výbuchy
K tomu blato a hluk zbíjačiek hneď ráno

Výber zo správ:

Únik plynu pri výkopových prácach v Košiciach: Ľudí z priľahlých domov evakuovali.

V Dubnici nad Váhom pri výkopových prácach unikal plyn, vznikol požiar, hlásia zranenú osobu.

Únik plynu v centre Prahy.

Bratislavskí hasiči zasahovali na Gorkého ulici v Starom Meste, kde vybuchol plyn. Dôvodom boli pravdepodobne výkopové práce. Záchranári na mieste ošetrili dvoch mužov.

Pre zle vytýčenú trasu zemných prác došlo v Špačinciach v Trnavskom okrese k poškodeniu plynovodu. Nasledoval výbuch, pri ktorom sa zranil 53-ročný bagrista.

Škodu približne milión korún spôsobil Slovenskému plynárenskému priemyslu výbuch a následný požiar na zariadení medzinárodného plynovodu III. línie vo Veľkokrtíšskom okrese.

Prasknuté vysokotlakové plynové potrubie poškodilo niekoľko áut zaparkovaných na Starej Vajnorskej v Bratislave. Výbuch potrubia, ktoré bolo zakopané v zemi, vyhadzoval kamene a zeminu do výšky desiatich metrov. Kamene poškodili 40 áut v okruhu 80 metrov.

Pri výkopových prácach pri moste Apollo došlo k poruche plynového potrubia.

K poškodeniu plynového potrubia došlo v sobotu ráno pri výkopových prácach v križovatke ulíc Košická, Landererova, Prístavná. Haváriu spôsobila súkromná spoločnosť poškodením odvodňovacej armatúry stredotlakového plynovodu.

Súkromná firma pri výkopových prácach v lokalite Na kope v MČ Myslava v stredu popoludní podľa plynárov poškodila plynovodné potrubie, následne došlo k úniku plynu. Z bezpečnostných dôvodov evakuovali okolité domy.


Únik zemného plynu pri výkopových prácach v KO Turany.

V Trnave bolo dnes cítiť plyn. Na Bottovej ulici došlo k jeho úniku pri výkopových prácach.

V Smižanoch vo štvrtok popoludní bager pri výkopových prácach poškodil plynové potrubie a došlo k úniku plynu. Cítiť ho bolo v širokom okolí.

Pri výkopových prácach v Rožňave došlo k masívnemu úniku plynu, evakuovali desiatky ľudí.

Pri výkopových prácach pri stavbe obchodného domu Radvaň v Banskej Bystrici pracovníci firmy poškodili. Z poškodeného potrubia následne začal unikať zemný plyn, v dôsledku čoho polícia a hasiči evakuovali vyše 500 osôb.

Únik plynu v Komárne: Robotníci s bagrom zamestnali v Komárne plynárov a hasičov. V centre mesta poškodili pri výkopových prácach ventil potrubia. Hasiči museli rýchlo konať.Pri výkopových prácach na Košickej ceste prerazili plynové potrubie, zasahovať museli hasiči.

Bager pri výkopových prácach na futbalovom štadióne v Košiciach poškodil plynové potrubie.

Únik plynu na Jarkovej ulici.Bagrom prerušil potrubie.

Pri výkopových prácach v rámci výmeny teplovodu došlo na Sibírskej ulici v Prešove k poškodeniu hlavného uzáveru na plynovodnej prípojke a následnému úniku plynu.

Krátko po 14,00 hod. došlo k úniku zemného plynu na Severnej ulici v Banskej Bystrici. Únik bol dôsledkom poškodenia odvodňovača plynovodu, ktorý poškodila súkromná spoločnosť pri výkopových prácach.

Považská Bystrica, pri výkopových prácach na Štefánikovej ulici pri pamätníku SNP stavebná firma poškodila plynové potrubie. Došlo k masívnemu požiaru. Hasiči ochladzovali okná priľahlej obytnej budovy.

V Bratislave po úniku plynu vybuchla obytná budova.

V Prešove pri výkopových prácach došlo k masívnemu úniku plynu, čo zapríčinilo výbuch paneláku.


Ak by všetci žili podľa šablóny, život by bol fádny. Každý podľa svojho gusta. Preto je pre môj štýl života a bývania súčasné elektromobil neakceptovateľný. Obmedzoval by ma.


z komentárov:
Naša obec má 6 pouličných lámp. Mali sme požiadavku aspoň jednu lámp za rok a za 10 rokov nemáme ani jednu naviac. Čo po tom taká nabíjačka a tá potrebuje ešte poriadny prívod. Vedľajšia obec nemá ani vodovod. Neviem v akom svete žijú tí nadšenci elektromobilov. Sú to teoretický psychopati, ktorí len hľadajú teoretický spôsob, ako by sa to dalo. Áno aj do vesmíru sa dá lietať, ale zabudnite na to, že tam pôjdete.

Elektromobilita, pohon elektromotorom je možno budúcnosť, ale na batérie? To je len momentálne plesknutie do vody!

Prepáčte elektrofanatici, ale ja mám pre používanie elektroauta tie najhoršie možné podmienky a som v nevýhode voči tím, čo majú podmienky lepšie. 

Nadšenec batérií zámerne vyberá príklady kde je elektromobil prínos a snaží sa ostatných presvedčiť, že je to jediná možnosť pre všetkých. U nás v práci máme kolegu so špeciálnym kurzom, ktorý má na Slovensku možno iba 20 ľudí. Myslíte, že do jadrovej elektrárne by sa podarilo zohnať len ľudí z blízkeho okolia, aby mohli prísť do práce na bicykli? Aj oni to budú mať na bicykli ďaleko. Jedine kde to funguje, sú ťažobné mestá, ktoré si vybudovali pre zamestnancov školy, nemocnice a služby. Veľa ľudí býva na ubytovniach a dochádza tam autom, pretože verejnou dopravou to nie je možné a bolo by potrebné ísť z domu deň predtým a prespať na lavičke v mraze, alebo chodiť s 2 kuframi pešo 4km a treba odviesť aj deti do škôlky 40km. Cesta autobusom 12 hodín, tá istá cesta autom, iba 1,5 hodiny. Je to utópia. Žiť v bublinách, bez príbuzných, zábavy, a bez možnosti ísť k moru? Auta sa podieľajú na celkových emisiách iba malým percentom. Iba emoční fanatici si ich vybrali ako obetného baránka a chcú ich zakázať, čo aj tak planéte nijako nepomôže. Green-deal a rast ekonomiky nejde spolu. Batériovým výrobcom strčiť do vrecka 200 miliárd, nech si idú užívať na Seychely, prestanú blbnúť a zakazovať konkurenciu, pretože ich batérie veľa ľudí nechce.

Pokrok elektroniky vs. pokrok batérií

Elektronika urobila za posledné desaťročia fakt neuveriteľný možno 100 000% pokrok, ktorý sa mohol len ťažko predpovedať.

V Nokii pred 15 rokmi, som mal 1200mAh batériu a vydržala mesiac. Aj keď som bol celé dni na internete cez operu mini, vydržalo mi to 4 až 7 dní. Teraz mám v Samsungu 4500mAh, ktorá je 4x väčšia a ťažká ako kus železa, že mi mobil trhá vrecko, funkcií čo sa mi ani nesnívalo, ale nabíjam ho aj 2x denne. A nabíja sa stále rovnako dlho (rovnaká kapacita pri zachovaní rovnakého nabíjacieho prúdu). Nabíjať 350kW nabíjačkou by bolo pekné, stále je však pomalšie ako tankovanie, ale nemôžu tak chcieť všetci, všetky autá, ktoré kdesi parkujú, keď sa firmy už teraz sťažujú, že by radšej robili v nedeľu, lebo v pondelok je veľký odber.

Z paneláku sme išli na rybárske preteky, po ceste sme tankovali, a aj tie 4 minúty ma dosť vystresovali. Ideálne by bolo nabíjať až pri rybníku, kde to nikdy nebude možne pre všetkých 400 rybárov. Alebo nás poslali z pohotovosti do krajského mesta na krčnú pohotovosť, lebo v u nás nie je. Tiež sa po ceste pri ceste tankovalo, tá chvíľa sa dala vydržať.

Auto je celý čas pri paneláku na tráve mimo vyhradeného miesta a smetiari majú problém vynášať koše. Do obchodu je to blízko, aby sme tam šli autom a ísť ho tam nabiť, tak dlho tam nie sme a chodíme tam raz za týždeň, dlho sa sedí len u lekára aj 6 hodín, alebo zubára a v kaderníctve, kde nemôžem odbehnúť preparkovať.  Naše je mesto plné sídlisk vďaka komunistom, je tam veľký nedostatok parkovacích miest, hasiči sa nedostanú k paneláku pri požiari a polovica mesta ide do práce do iného okresu. Autá potrebujú. Na stanici nastupuje do vlaku viac ľudí, než v krajských mestách. Odmietli ma ako údržbára bez auta do výrobnej haly, lebo by som nemohol mať dosah, že autobusom by som tam nebol okamžite. Keď zaviedli 2 zmenu, tak kolega dostal výpoveď. Večer mu nejde ani autobus, ani vlak. Všetci zamestnanci v našej firme sú z iných okresov, firma (cca 50 zamestnancov) nemá vlastné parkovisko, je na sídlisku a parkuje sa na cudzom sídlisku napriek zákazu vjazdu cudzích vozidiel.

Batéria má viac ako 200 rokov. V roku 1960 vynašli lítiovú, ktorá sa na trh sa dostala až v 90 rokoch. Keď už videli určitý pokrok, začali ju pre biznis skúšať dávať všade, vysávače, kosačky, autá, náradie, kolobežky, bicykle, no napriek investícii 70 miliárd dolárov do vývoja ďalší mega skok (ako z olova na lítium) nie je vidieť. Stenčovať dielektrikum nie je možné. Len zväčšovať objem počtom článkov 18 650.

Pokrok bol možno 15-20%, ale potrebujeme ho aspoň 500%. Ten žial vidia iba tí čo majú prístup k tajným projektom, ak vôbec niečo také majú. My bežní ľudia (a to sa ako elektrikár venujem aj batériám), nič také do budúcnosti nevidíme. Nadšenci nových produktov však jasajú a vidia všetko ružovejšie ako reálne skutočne je. Emócie dokážu spôsobiť, že sa človek pribetónuje k diaľnici. Kamera Gopro10 bola horšia ako 9. Vista aj win8 boli nepodarky, no nadšenci milujú a bojujú za všetko nové a radi by všetkých presvedčili na ich osobný spôsob života. Dôchodkyni by najradšej zakázali pevnú linku a smejú sa jej, že odmieta smartfón.

Od doby ako vybuchol panelák v Prešove, alebo bolo 50 ďalších únikov plynu pri rozkopávkach (aj u nás šľahali plamene z jamy do výšky 2 poschodia a hasiči ochladzovali panelák), tŕpnem, keď okolo nášho paneláku rozkopávajú pozemky, napr. pre optické siete. V paneláku zakázali skladovať kolobežky, zrušiť niekomu pivnicu, aby tam dali batériové úložisko tiež nedovolia a okolo panelákov 400 nabíjacích stĺpikov, len na jedinom sídlisku nebude. Lampy sú tam iba 3.

Celú noc nabíjať do rána pomaly? Tam sa ale autá striedajú len na chvíľu. Alebo nemôžu vyparkovať, keď im iné auto zaparkuje v strede dvora. Hasiči prikázali okolo nabíjačky karanténnu zónu, lenže u nás sú autá tesne vedľa seba, že dvere jedného auta buchnú do iného a 10 aut je mimo parkovacích miest. Policajti majú botičiek málo, tí ľudia dostali pokutu 4x za mesiac a bez efektu, tak sa na to MP vykašlala a ticho to toleruje, lebo nechcú ľudom naschvál ešte viac strpčovať život. To by malo 200 aut botičku každý deň. Dávajú ich len keď fakt auto obmedzuje až to kričí.

Veľké okresné mesto ma zatiaľ iba 3 nabíjačky, z toho je 1 ďaleko za mestom, 1 pri elektroobchode a 1 pri lidli, samozrejme bez striešky proti dažďu. Žiadny panelák nemá garáže, pôdorys strechy malý, ale 10 poschodí skoro každý panelák.

Inteligentné nabíjačky a zvýšiť prúd len tomu kto to nutne potrebuje? Blbosť, u nás sa ľudia tak ponáhľajú, že by to rýchle nabíjanie chceli všetci, pre istotu, nie že o 4 ráno to chce mať nabité. A potom vandali. Aj ja môžem nabíjať mobil pomaly, ale rýchle je pohodlnšie a menej stresujúce.

Nie sme ako Nóri, ktorí si robia siesty, jazdia iba po Osle, vďaka predaju ropy majú dotácie 13-17 000€ na nákup elektroauta, 4500€ priemerný plat a vysoké dane za spaľováky. Tým čo pauzy nevyhovujú, sa museli holt prispôsobiť a prepauzujú zbytočne dosť času. Sme najviac uponáhľaný národ. Ja si napríklad neviem vôbec naplánovať čas a všetok čas, čo sa mi nevyjde je stratený, niečo ako čakať u kaderníka hodinu, alebo u lekára 4 hodiny, sedieť a pozerať z okna. Mobil používam aj počas nabíjanie, auto sa nedá.

Naša trafostanica na sídlisku stavaná za socializmu je vyťažená skoro na maximum. Úsporné žiarovky odber neznížili. Varné dosky, klimatizácie, mikrovlnky, plynové rúry sa vymenili za elektrické, máme 3 televízory, 2 chladničky s mrazničkou, práčku, ktorá perie niekedy 3x denne, skoro každý deň. Je nás 7, oblečenie z rýb, z role, spotené, keď čosi prerábajú, ľudia sú nervózni, že nejde 3 hodiny elektrina. Nemôžu variť, prať, pozerať televízor, na počítači, nejde modem, takže ani wifi, baterka v mobile 5%, mobilné dáta stoja 1,5€ na deň, z dôchodku si to nemôžeme dovoliť.

A inak priemerný vek aut na našich sídliskách je cez 20 rokov. Napr. pri našich panelákoch sú 4 Felicie a celkovo ich je v okolí asi 20. Samé Fabie, Oktavie a ľudové autá s hrdzavejúcimi podbehmi, autá do roku 2005. Vídať aj favority.

Naše mesto, ale aj väčšina Slovenska, zaostáva v modernizácií za Bratislavou aj o 20 rokov, treba vyliezť z BA (skoro každý bohatý podnikateľ pracuje práve v BA) a pozrieť aj inde, ale nie pred Kaufland , kde parkujú Kie Sportage, čo si prišli z diaľky nakúpiť, ale na staré sídliská. V Kauflande je viac ľudí ako áut vonku, zo sídliska sa tam idú nakupovať pešo. Na sídlisku uvidia pre nich vrakovisko aut. 5-6 áut moderných a zbytok stariny. 99% ľudí nečíta toto fórum a ak by povinne mal každý občan SR ísť napísať na fórum ako to je naozaj, chudobná väčšina by 20 tunajších fanatikov okamžite prevalcovala.

Jeden youtuber na elektroautá stále pije kávy a močí takmer stále a berie to ako normál. On strihá videa z auta, preňho je to ok, všetky nabíjania nejako využije. Ja by som ani na internet nemohol, lebo v aute nie je wifi.

Remeselníci (typu Bohouš Císař) murári, klampiari, inštalatéri, v montérkach od vápna, chodia po zákazníkoch na Felícii a majú tlačitkové Nokie. Sťažovali sa aj v ankete na Markíze v TV novinách. Smartfóny majú len zamestnanci ak príde k niekomu robiť objednaná firma na dodávke. Typy Bohouša Císařa v Bratislave nestretnete, ale na dedine kde nikto v živote nebol pri mori a na auto sa skladá celá rodina, stretnete viacero. Verte mi. Domy rozpadnuté, strecha tečie, 1 fázová inštalácia, keď perie práčka a nahrieva bojler, už sa nesmie nič iné zapnúť. Elektrárne odmietli dať silnejšie trafo ani trojfázovú sieť podnikateľovi na dedine. Stovky malých osád po pár domoch pod stromami v lese, hoci tam bývajú celoročne, tam nikto nebude ťahať elektrinu pre batériové autá a pod stromom. Nemôže byť na 100 ročnom dome fotopanely v v dome batérie. Stúpne aj poistenie domu proti požiaru a údržba a cenovo to bude drahšie než elektrina zo siete. Oni chcú ladu nivu 4x4 na prácu do blata za 1000€ a nie hlúpu Daciu Spring za 20 000€, kde na verejných nabíjačkách je rýchlonabíjanie drahé ako benzín a dojazd iba 120km ak je nová. Kúpiť v 2050 ojazdenú Daciu Spring je blbosť.

Na Vianoce v mrazoch ideme na východ 400km. A nie len my. Celý rok sa na víkend presúva polovica Bratislavy paštikárov na východ. Autobusmi je to na 5 prestupov a neprídeme tam ani do večera. Zároveň chceme ponavštevovať všetky rodiny roztrúsené po okolitých dedinách, zastaví sa pri ceste 100m od domu na hodinu, donesieme dary a niečo nám dajú oni. Pouličné osvetlenie dedina nemá a líšky tam dávajú dobrú noc. Videli ste film Slnko seno a pár facek? Prišli na svadbu a rozbili v taškách porcelánové súpravy. Celý spotený som z vlaku. Fuj. Keď nebolo auto, polovicu príbuzných sme nenavštevovali vôbec, babku 2x do roka. Keď konečne bolo, tak sme u nich často. Babka má sliepky, roľu, domov jej berieme vyprať obliečky na periny, dá nám 50 vajec, vrece zemiakov, pochopte to bez auta nejde a z dôchodkov kúpiť dáciu spring a 6x počas cesty nabíjať, nech Uršuľa ide preč. Elektroautá za 200€, s dojazdom 750km a nabíjaním pri paneláku je utópia. Nech sa viac investuje aj do syntetických palív nie že batéria bude jediná cesta.

V 2050 chcem kúpiť dnešnú 25 ročnú Fabiu za 1 dôchodok, čo sa nebude dať, lebo majitelia ich odmietnu predať. Už teraz si nechávajú Felicie a dražejú aj tie. Kvôli umelému draženiu nových spaľovákov pre normu euro6-7 a nevyhovujúcim elektromobilom.

Mnohé mestá chcú spaľovákom zakázať aj vjazd, pritom smog z prachu asfaltu, pneumatík, posypovej soli, saharského piesku, sadzí z okolitých rodinných domov a spaľovní neodstránia. Keď vybuchla sopka, nemohli pre smog lietať lietadlá. Takú smogovú situáciu priemysel v meste nedokáže vytvoriť. Hlavne že India spaľuje poľnohospodársku pôdu a smog vidieť z vesmíru. Čína má 1000 uholných elektrárni a stavia ďalšie, USA a India každá po 300.

Batériové autá nie sú bezemisné, až po 100 000km sa vyrovnajú spaľovacím. A osobná autodoprava sa podieľa na svetových co2 málo percentami. Znepohodlnovať ľudom život, kšeftovať s emisnými povolenkami, vybrať si za obetného baránka autá a odovzdať ekonomiku Číne, len preto, že bruselbaba dostala 2 miliardy euro je šialenosť, keďže to mestá od prachu neodstráni. Obehla ma elektrododávka kuriéra a dvihol sa oblak prachu, že som sa skoro zadusil.

Potom cesta smrti do Yakutska, 800km bez civilizácie a celú noc naštartované autá v pustatine. Na streche 2 kanistre na ďalších 600km jazdy.

Cyklistika je drahá záležitosť, fórum o bicykloch je komunita bohatších ľudí a sýty hladnému neverí a že chudobní majú niečo so svojou chudobou robiť. Na svete hladujú miliardy ľudí a nikto z nich s tým nedokáže nič robiť, zákon džungle, dobre sa majú len tí, čo si vedia odkrojiť viac koláča aj tým spôsobom, že zoderú ostatných, lebo 12 000€ mesačne je preňho málo, hoci mne by stačilo 800€.

Ten kto napíše že elektroauto nemá pre určitú skupinu ľudí nevýhody, je s prepáčením čistý kkt. Aspoň že youtuber Hofy to povedal, že "Pokud bych bydlel v paneláku, tak si elektromobil nekoupim." Ak ste manažer bratislavskej firmy s bicyklom za 4000€, tak vylezte z tej bubliny a choďte bývať s dôchodkom na dedinu kde líšky dávajú dobru noc, kde nie je ani optický internet, ani edge pripojenie a obchod berie len hotovosť. Sýty hladnému neverí. 2 deti ťažko choré, 24/7 im vymieňajú plienky, 5000€ mesačne ide na lieky a nemajú vlohy na draho platené prácu, kde treba štartovný kapitál, kontakty, byť zdravý, bezdetný a nasáčkovať sa do administratívnej firmy ako právnik v Bratislave. Maximálne vedia robiť s lopatou. Hnusná právnička dala dieťa opatrovateľke a šla robiť, dieťa videla 1 nedeľu v mesiaci. Matku tiež odmietla. Peniaze boli pre ňu viac, než láska. Ďakujem za pochopenie.

Dôjde k najlepšiemu riešeniu. Nikto z kompetentných si totiž nechce priznať chybu a stratiť hlasy voličov, budú výnimky a postupne to zametú do stratena. Batérie budú iba do veľkomiest kto ich bude chcieť a majiteľ batériového koncernu, dostane mozgovú mŕtvicu. Nasypal 70 miliárd dolára do vývoja batérií a jeho biznis nenadobudol očakávaný výsledok. A najlepšie je, že skončia tábory nadšencov a odporcov. Nadšencom teraz keď to čítajú praská žilka a budú sa mi smiať, aby si uľavili, pretože bezhlavo veria v batérie ako v nejakom náboženstvo. Alebo mi budú veštiť že sa sprevádzkujú fúzne reaktory, jadrovej batérie, každá strecha a voľné miesto v prírode bude fotovoltický panel a milióny robotníkov budú ako mravce stavať infraštruktúru. O niečo také sa pokúsili aj komunisti s ich megalomanskými plánmi a skončili, ako zašlapané projekty. Pokojne sa stavím, že v roku 2050 bude vo svete iba 25% batériových vozidiel a krivka bude každoročne rásť 1%, do 35%, kde sa to zastaví. Ibaže by vytiahli z trezora nejaké Teslove lúče zeme, pokiaľ niečo také vôbec je.


Názory a hádky v diskusných fórach


Častá fráza nadšencov batérií "Čo tam máš ďalej?" odhaľuje niečo veľmi zaujímavé o ľudskej psychológii v on-line diskusiách.

Prečo ignorujú negatíva batérií?

Potvrdenie vlastného výberu. Ak si niekto kúpil daný produkt alebo ho obhajuje, má tendenciu ignorovať alebo zľahčovať negatívne fakty, aby si potvrdil, že urobil dobré rozhodnutie.

Identita a emócie: Niekedy sa ľudia s produktom stotožnia, najmä ak ide o niečo, čo používajú denne alebo na čo sú hrdí. Kritika produktu sa potom vníma ako osobný útok.

Skupinová dynamika: V diskusiách sa často vytvára "tábor" fanúšikov, ktorí sa navzájom podporujú. Negatívny komentár môže byť vnímaný ako narušenie "súdržnosti skupiny".

Fráza "Čo tam máš ďalej?"

Sarkazmus alebo výsmech: Môže to byť spôsob, ako ťa zľahčiť – akoby naznačovali, že tvoje výhrady sú smiešne alebo zbytočné.

Snaha o dominanciu v diskusii: Opakovaním tejto frázy si budujú pozíciu "autority", ktorá si s tvojimi argumentmi ľahko poradí.

Rétorický trik: Je to spôsob, ako ťa vyprovokovať k ďalšiemu komentáru, ktorý môžu opäť spochybniť – čím si udržiavajú kontrolu nad diskusiou.


Nesúhlas s negatívnymi faktami proti batériam


Batériový fanatici sú skupina ľudí, ktorá namiesto jasnej odpovede áno - nie na otázku, má zbytočne kopu rečí a keď nehlásate ich svetonázor tak ste podľa nich trollovia. Na začiatku to bolo veľmi zlé, síce v Bruseli ešte trochu blúznia o batériách, ale to sa otočí. Realita nepustí. Škoda že to nejde tak rýchlo ako v USA.



ELEKTROMOBILISTA: Nebojte sa, to sa všetko vyrieši.

ROZUMNÝ ČLOVEK:
A veštiť športku náhodou neviete? Nemôžeme diskutovať o niečom, čo zatiaľ nebolo objavené. Veľa projektov bola slepá cesta. Plazmy, 3D televízory, mmsky, videohovory... Dovolenky vo vesmíre sú tiež vzdialené.

Novinárska etika: Všeobecne platí, že novinárčina má byť kritická. Na chválenie produktov sú iní.


Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky