Batérie bez pokroku a ostatné problémy

Batérie stagnujú a majú len minimálny pokrok
Odborníci
hovoria, že ak by išlo batérie zlepšiť, výrazný pokrok by urobili už za
studenej vojny pri rozmachu kozmonautiky a zbraní. Nepodarilo sa to ani
nacistom, ani vedcom z NASA neskôr, ani dnes nikomu na svete. Aj keď návrh na
li-ion batérie bol už v roku 1960, vynálezom li-ion a li-pol baterií v 1991
rokoch sa síce urobil pokrok, ale nič svetoborné to nebolo. Musíme počkať na
niečo iné. Elektronika kráča vpred neustále a míľovými skokmi. Cievky,
rezonancia, elektronky, tranzistory, integrované obvody, mikročipy, a čoraz
menšie nanočipy. Zároveň však stúpa požiadavka na spotrebu energie.
Batérie stagnujú a svetoborné úspechy žiaľ nevidieť. Elektronadšenocov asi
roztrhne od hnevu, že ukazujem pravdu. Aj bezo mňa majú totiž problémy presadiť
sa bez dotácií a zákazov spaľovacích áut. Batériový
priemysel pre svoj biznis úmyselne potápa aj syntetické palivá. Ostatné
technológie pohonov tiež nedostávajú možnosť vývoja, aký vkladajú do batérií.
V čom spočíva nevýhoda batérií?
Primárne ide o
rýchlosť nabíjania, ktorá by nezaťažila rozvodnú sieť a powerbanka s dojazdom
200km, ktorá by sa dala odniesť v ruke ako príručný kufrík. Výhodou paliva je, že môžem použiť akúkoľvek nádobu. A tiež o veľké
zníženie dojazdu oproti spaľovákom, pri rýchlej jazde 130km/h, alebo v 20 stupňovom mraze. Jadrová batéria, supravodiče, multispektrálne fotovoltické články,
fúzne reaktory či niečo iné. Nevieme kedy to príde do bežnej praxe.
V pet flaši od kofoly, máme benzín na 40km dojazdu a nalieval som ho v lese pri
chate. Pohodlie je bez plánovania, kde nabíjať a čistá hlava. Nepofajčievať na
parkovisku pri kávičke v partií nadšencov elektroáut, popri tom si strihať
propagačné videá a čakať na nabitie. Proste ideme po diaľnici a natankuje sa
vedľa na čerpačke (za dažďa pekne pod strieškou), čo trvá približne 2-3 minúty. S
platením v hotovosti, ak práve nie je rada pri pokladni, strávim maximálne
5 minút. To sa deje raz za mesiac.
Aký smog je v meste?
Typický vzduch v mestách je plný smogu. Smog je tam však hlavne z asfaltu a pneumatík, a z pod kolies áut sa dvíha viditeľný prach, ktorý neznesiteľne štípe v nose. Z výfuku moderného spaľovacieho auta (s emisnou normou euro 6), naštartovaného na parkovisku, necítim nič.
Výstavba infraštruktúry v mestách a jej riziká
Naozaj sa bojím sa, že nám pri rozkopávke sídliska vybuchne panelák, ako sa to stalo napríklad v Prešove, alebo v ďalších mestách, keď prerazili plynové potrubie. Celé mesto bude zablatené, vytrpím si hluk zbíjačiek a potom prídu záplavy a všetko vytopí. Aj tak sa na sídliskách parkuje na tráve mimo parkoviska a do obchodu sa chodí pešo. Nabíjacie miesta musia mať protipožiarnu karanténnu zónu, teda ubudne parkovacích miest. Už aj tak ich je málo. Batériové úložiská tomu nepomôžu a ja osobne ho nepodpíšem u nás v paneláku. Prídeme o pivnice a potom vznikne požiar. Aj lietadla občas padajú.
Elektrárne to nezvládnu
Siete nie sú na
to dimenzované, ani trafostanice a ani záskoky to nezvládnu, to sú obrovské
peniaze, do prerábky materiálu. Súkromníci to nezaplatia, ak okamžite nebudú z
toho profitovať, a kvôli 4 domom im nedotiahnu sieť 160km na nejaký ranč. Sibír,
Bangladéž, Gruzínsko, osady v Indií atď., nemajú elektrinu vôbec. Majú
elektrocentrály. Na Ukrajine mali už pred vojnou v osadách elektrinu len 2
hodiny denne. U nás nevieme postaviť ani diaľnicu za 30 rokov. Všetko po
skončení vojny, pôjde na obnovu Ukrajiny. Nie je na to dostatok mede a ostatných
surovín. Treba nechať rozvíjať aj ostatne technológie, aby to nespadlo.
Trafostanice
na sídliskách stavali za socializmu narýchlo a nepočítali a takým odberom ako
dnes. Úsporné led žiarovky to nezachránia. Ľudia povymieňali plynové sporáky za
indukčné, majú 2ks 55" televízory, práčky, klimatizácie, podlahové
kúrenie, mrazničky, mikrovlnky. Všetko to bude treba prerobiť a počas výmeny
nebude často aj celý deň elektrina a pokazí sa jedlo v chladničke. Už sa nám to stalo pri rozkopávke ulice. Máme trpieť hluk zbíjačiek, blato
a výbuch plynu?
Na Slovensku je registrovaných 3,4 milióna špztiek. K tomu jazdia aj cudzinci a tranzit asi 10 000 kamiónov. Ak bude nabíjať z toho počtu súčasne 14 500 áut
na 100kW rýchlonabíjačkách, tak je to odber výkonu celých Mochoviec. V roku 2045 staré reaktory v Jaslovských
Bohuniciach doslúžia a majú sa stavať iba ďalšie 3. Výstavba trvá viac
desaťročí. Už teraz nie je dostatok elektriny ani pre fabriky. Tie by najradšej pracovali kvôli tomu v nedeľu.
Netreba milovať batérie, potom si človek otvorí oči, že batéria nie je liek na
všetko. Aj Holandsko Utrecht má problém s nedostatkom elektriny. Zakazujú nabíjať medzi 16 a 21 hodinou a odmietajú pripíjať na sieť nové firmy a budovy. Švajčiari a
Kalifornia tiež navrhli zákaz nabíjať v špičke. V roku 2020 hrozil v EU blackout 240x,
Rakúsko v roku 2021 zachraňoval pred blackoutom Temelín a to je elektromobilov ešte
málo. V Anglicku a Austrálii sú bitky o nabíjačky, lebo elektrárne odmietajú
ďalšie pripojiť. U nás podnikateľovi elektrárne odmietli dať 3 fázovú prípojku
na elektrické kúrenie, lebo prerábka silnejšieho trafáku by bola drahšia, než by
zarobili na predaji elektriny. Alebo len malý rozdiel a vrátilo by sa im to až
za veľa rokov.
Všetko sa zmodernizuje? Kto to zaplatí?
Pre dobro ľudí, žiaden podnikateľ
nepohne ani prstom. Všetky suroviny treba kúpiť z Činy a
investor to zaplatí, iba ak by mal z toho okamžitý veľký zisk. Veľa firiem
krachuje a automobilky zatvárajú fabriky.
Kone a parne lokomotívy nikto nezakazoval. Spaľovákov sa ľudia nebáli. Keď Ford
postavil prvú linku, ľudia ich kupovali ako teplé rožky. Ľudia sa báli skôr
elektriny. Pozrite v akom stave majú elektrické rozvody v Indii, "tukabel,
tukabel". Tam sa cestovateľ bal zapnúť aj rychlovarnú konvicu. Veľa ľudí
neodmieta pokrok, ale uťahovanie si opaskov a znižovať komfort dopravy.
Mestu so 40 000
obyvateľmi stačia 3 čerpacie stanice. Batériové autá treba nabíjať častejšie po
troche, nie od nula do 100%, lebo ľudia sa ponáhľajú a nechcú ostať visieť
na ceste, kedže sa nedá doliať z kanistra a displej dojazdu klame. Pri štarte mal dojazd 250km a po prejdení 100km ostalo len 90km. Treba zmeniť myslenie a na to treba mať vlohy, čo veľa ľudí nemá. To bude znamenať neustále obrovské
množstvo áut na verejných rýchlonabíjačkách a veľký nárazový odber. My nie sme Norí,
aby sme si robili siesty, jazdili iba po meste a platili paušálmi. Ľudia majú 2 práce a ponáhľajú sa. Keď pri daždi zaplaví mesto, dovezú cisternu benzínu a nafty
priamo obyvateľom aj hasičom. Čerpacie stojany fungujú na diesel agregát. Aké
jednoduché.
Voda neopraviteľne zničí všetky nabíjačky a obnova bude
na dlhé týždne až mesiace. Pre poisťovne to bude tiež problém.
Hromadné akcie
Keď bude festival, alebo lyžovačka na 2 hodiny, tísíce áut by si chceli nabiť auto priamo v lyžiarskom stredisku. Kilometrová kolóna áut pri ceste na par hodín. Mobilný reaktor tam nedovezú. Obsadia miestnym všetky verejne nabíjačky a urobia si nútenú pauzu inde.
Ľudia sa ponáhľajú
Ľudia sa ponáhľajú. Nie sú ako Nóri, ktorí pol života majú siestu, priemerný plat 4500€ a dotácie na nákup elektromobilu mali 13 až 17 tisíc €, pretože štát si to môže dovoliť. Dostatok financií má z predaja ropy a majitelia elektromobilov jazdia iba po Osle. Nepresúvajú sa 500km na víkend, ako u nás polovica Bratislavy na východ.
Utópia elektrofanatikov nabíjať po troške a často
Ak by sa mali elektromobily nabíjať všade možne po troške,
kde si vodič urobí pauzu, to by muselo byť po meste tisíce nabíjačiek, všade
tam, kde sa pozriete a vidíte zaparkované auto v pracovný deň na
obed. Aj okolo rybníka, proste všade. To by bol pre elektrárne nárazový odber
miliónov áut súčasne a ak by sa to regulovalo, tak by to strácalo tú podstatu
a argumenty močiacich a kávičkových elektrofanatikov kadetade.
Elektrofanatik
odpovie: "A čo máme robiť, musíme batériám prepáčiť niektoré nevýhody
a zmieriť sa s tým, pretože sme nadšení novou technológiou. Milujeme elektromobily, že by sme si kvôli
nim dali vŕtať koleno a umelo hľadám argumenty proti spaľovákom, lebo ma
to baví. Batéria je môj Boh. Pozrite, aký pokrok urobili nanočipy od elektroniek."
Batérie nie sú nanočipy. Je to úplne odlišná
vec, ktorá sa borí s problémami a prekonalo ju viacero druhov
ukladania energie.
Ako to zvládnu hasiči?
Aj keby sa batérie zlepšili 10x, stále budú mať pre určitú skupinu nevýhody. Hasiči nemôžu hasiť národný park s autami na batérie, ani isť pomáhať do Grécka k lesným požiarom. Viezli si cisterny a naftou a tie priebežne chodili dopĺňať. Hasiči musia nakúpiť zbytočne drahú výbavu na hasenie elektroáut, kontajnery a potom likvidovať toxickú vodu. Vznikol zbytočný nákup kontajnerov, plachiet, vyprosťovacích podvozkov, systémov Cobra a len pre batériové autá, bez ktorých by sme sa obišli. Však nech tie autá dajú do výroby až nebudú potrebné takéto doplnky. Aj tak táto veľká zmena nebude mať pre planétu žiadny ekologický efekt. Množno tak 1-2% v Európe, inak nič. Inde CO2 naopak stúpne. Je to len biznis, kde si vzali za obeť ekológiu.
Požiare elektromobilov
Elektromobily
horia častejšie pri nabíjaní, či krátko po nabití, než na ceste (a to aj nové),
takže je zvýšené riziko evakuácie paneláku o 4 hodine ráno, či obchodného
centra. Spaľovacie autá horia na ceste,
kde to až tak nevadí a požiar sa dá v začiatku uhasiť ručným hasiacim
prístrojom. Väčšinou sú staršie. Uhasiť batériu takto nejde a ostane po nej
kontajner silno toxickej vody, čo sa predraží. Náhoda je blbec, ak bude súčasne
požiarov viac, čo je celkom reálne, hasiči nebudú mať dostatok kontajnerov, Nakúpia
ich sto? A potom toľko toxickej vody? V podzemnej garáži sa s tým
tiež natrápia. A keď zhoria v garáži viaceré batériové autobusy, to
bude naozaj veľký problém.
Štatistiky obhajcov batérií uvádzajú počty požiarov na počet predaných áut, najazdených
kilometrov a nezohľadňujú ich vek. Podľa poisťovní horia spaľovacie aj
batériové autá približne rovnako. Starú feliciu si nedá poistiť nikto a tá
väčšinou vzplanie zaparkovaná iba úmyselne, nabúraním, alebo od nabíjania klasickej
12V batérie.
Poruchy
Vybitý elektromobil má zablokované kolesá a ak sa vybije v podzemnej garáži, nedostane sa k nemu odťahovka s hydraulickym ramenom. Iba niektoré, čo majú pohon len prednej nápravy sa dajú nadvihnúť. Tisíc senzorov, a ak sa niektorí pokazí, auto môže ostať nepojazdné. Niekedy je to naozaj viac na škodu ako k úžitku.
Displeje a ovládanie
Klasické mechanické tlačidlá a páky poskytujú prstom odozvu a nie je potrebné sa na ne pozerať. Pozeranie a ťukanie do displeja mobilného telefónu zvyšuje riziko nehody a sú za to pokuty. Ovládať technické funkcie displejom je políciou zatiaľ povolené a je to aj nepraktické.
Digitálna doba nie je pre každého
Iba malé percento ľudí ju obľubuje. Väčšina ľudí si nacvičí
základy zdieľania obrázkov na sociálnych sieťach, avšak platiť digitálne a ovládať
elektromobil, desiatky registrácií, riešenie problémov, je pre nich nezvládnuteľná
vec. Majiteľ Fabie ma opakovane volá,
aby som mu šiel pomôcť pridať hlasitosť na youtube videu. V obchode sú
samoobslužné pokladne stále prázdne, na pošte rada ľudí a majitelia áut platia
v hotovosti. To nie je zliezanie zo stromu.
Digitálna doba je veľmi ťažká
pre ľudí, ktorí nie sú technologicky zdatní. Niekto neurobí vodičák ani na 40x,
niekto je nešikovný lekár, iní má na to talent. Digitalizácia robí a bude robiť
veľa ľudom problémy. Nebojím sa
platiť, digitálne, ale je to zložité,
ako riadiť raketoplán. Aj po opakovaných školeniach som z toho jeleň.
Taktiež piloti lietadiel musia veľkú časť hodín odlietať manuálne, aby
nestratili cit v riadení lietadla. Páku pod volantom prepnem po hmate v rukaviciach
a nepotrebujem ako debil pozerať na displej, kde ťuknúť a či to vykonalo
požiadavku, kvôli čomu havarujem.
Batérie vs nádrž
V 53kg nafty je energie ako v 1,3 tony batérie a to aj po odpočítaní,
že elektromotor má väčšiu účinnosť a nabíjaním sa stráca 1/5 dodanej energie. Toto nevyváži nižšiu účinnosť spaľovacieho motora a veľmi nízku účinnosť fotovoltaických panelov, alebo veterných turbín, závislých na počasí a slnku. Na severe a juhu Zeme je pol roka takmer tma. Batéria
je ťažká aj po vybití, v zime klesá dojazd u niektorých áut aj o 30%, pri
130km/h, či s "rakvou" na streche a prívesom. Batéria na rozdiel od nádrže degraduje.
Batériové veterány, alebo vraky typu Favorit a Felicia nebudú existovať, lebo nádrž
výdrží 100 rokov, batéria nie a na tak staré autá sa sériovo vyrábať
nebudú. Taktiež kosačka na benzín kosí v lese lúku celý deň. Batériová 45 minút. Motorová píla tiež. Sledujte dokument Vzdušní drevorubači. Bez kanistra by neboli schopní vykonať tak náročnú prácu a batériový fanatik ma začne presviedčať o syntetickom palive, ktoré sa batériový priemysel snaží tiež konkurenčne potlačiť. Alebo že si mám na cestu do Chorvátska požičať spaľovák, ktorý v inom príspevku úplne zakazuje.
Elektronika urobila obrovský pokrok. Žiaľ batérie nie. Aj 2000€ telefón treba nabíjať
2x denne. Kedysi vydržal telefón nabitý mesiac a mal maličkú 600mAh batériu. Dnes telefón ako tabuľka čokolády a vnútri
má batériu veľkú cez celý telefón, okrem kúska miesta pre anténu.
Bez auta sa nedá fungovať a potrebujú ho aj chudobní, inak by boli bez práce
My sa felicie
nevzdáme, pretože ju nutne potrebujeme. Bez nej sa nedá fungovať. 30 ročnú
Feliciu so 745km dojazdom kúpim za 200€,
30 ročná Dacia Spring bude mať dojazd žalostný a budem ako hlupák nabíjať
každý deň. Už teraz za 20 000€ má dojazd v lete 120km, pri 100km rýchlosti. Ak odpočítame Bratislavu a Košice, tak autá
u nás majú priemerne cez 20 rokov. Konkrétne u nás na sídliskách sú 4 Favority,
16 Felicii a stovky 20 ročných Fabii. Ľudia
si budú staré autá držať, dokiaľ sa nerozsypú ako na Kube.
Ľudia sa v USA vracajú naspäť k spaľovákom. Isť do Yakutska na Felicii sa dá. S Teslou
by to nebolo možné. Ani za Uralom na ceste smrti (ktorú stavali väzni
a je tam kopu popadaných kamiónov), nikto nepostaví infraštruktúru. Staré Felicie si ľudia nechajú. Šrotovné
nepomôže. To kedysi fungovalo, lebo nové autá boli lepšie. Autobusy nejdú, štát ich nebude dotovať a 5 členov rodiny
potrebuje vlastniť auto. Všetci ráno odchádzajú z bytu do iného okresu. Bez
auta ma nepriali do práce, do výroby, ako neflexibilného. Keď zamestnávateľ
zaviedol 2 zmenu, kolegu prepustil, lebo mu nešiel autobus. Matka si dala
inzerát na prácu a prišlo jej 62 ponúk, ktoré všetky požadovali vodičský
preukaz.
Aj spaľováky majú určité
nevýhody, avšak zakazovať ich v dobe, keď auto potrebuje každý chudobný
človek na sídlisku, je nesprávne, to len naštve ľudí. Oni sa Felície nevzdajú a Uršuľu
by preto za jej zákazy, najradšej podrezali.
Ekológia
Batéria nie je pupok sveta, môžu sa využiť na 20% aut v meste. Plasty
sa dajú recyklovať a aj tak sa sypú do oceánov. Ropa v zemi tiež neostane. Ťažiť
sa bude stále v rovnakom množstve a pôjde do iných odvetví (asfalt, mazut, plasty, petrolej, lieky...). Rozumný
človek vie, že batérie komplet za spaľováky nevymenia. Určite sa budu aj po roku 2035 naďalej predávať spaľovacie autá, inak by to bola ekonomická samovražda Európy.
Vo vzduchu je súčasne 22 000 lietadiel a veľa z nich zbytočne. Niektoré
lietadlá pre 180 pasažierov viezli len jedného cestujúceho. Ja som v živote neletel
na dovolenku lietadlom a za dedinou máme pekne hory. Smutne je, že na eko summit
do Dubaja priletí tisíce lietadiel. To si mohli odpustiť. Aj dovolenku v Thajsku,
aj dovážať tovar z Činy do Brazílie a odtiaľ do EU. Cibuľu a jablka máme
z Maroka a mrkvu zo Španielska, kedysi sme si to pestovali sami. Strašne veľa
sa plytvá.
Osobne auta sa podieľajú na CO2 napr. v Česku 9,3% a batériové musí najazdiť
95-220 tisíc km (v závislosti na type auta, použitiu a energomixe
krajiny), aby sa to emisne vyrovnalo spaľovákom. Napr. slovenskí policajti jazdia s plugin
hybridmi na benzín s 20l spotrebou. Čína a Poľsko vyrába z uhlia. Čína stavia nové uholné elektrárne (minulý rok
spustili z uhlia ďalšich 106GW) a ťažia suroviny. Budeme si ničiť v EU
ekonomiku, aby sme znížili za 20 rokov CO2 o 1% a v Číne stúpne
o 10%? A čo hasiči, alebo tanky, alebo spaľovanie polí? Za to ekoaktivisti
nebojujú. Prídu sa prilepiť na diaľnicu na starom naftovom aute, lebo im chýba
pozornosť.
Čína každoročne spáli viac
uhlia než zvyšok sveta spolu. Čína má väčšinu elektriny práve z uhlia a má cez
1000 elektrárni. V 2022 spustila viac ako 100GW tiež z uhlia. India a USA máju
iba cez 200 uholných elektrární.
Niektorí dezoláti prehnane milujú boj za záchranu planéty
nezmyselným spôsobom a veria v rozprávky o nejakej vymyslenej emisnej
nule. Keď bola v stredoveku doba ľadová,
priemysel nebol a ľudí bolo málo, keď vybuchne sopka, umrú celé mestá, dinosaury
si tiež nezničili zem. Dezoláti myslia,
že batériovými autami znížia CO2 na nulu. Autá nie sú perpetuum mobile, všetko je
premena nejakej energie na inú a vždy pri tom vznikajú emisie. V Európe
sa emisie znížia o 1% a v Číne, Indií a Afrike stúpnu o 10%.
Elektromobily sú len malá, ale najhlučnejšia a
najemotívnejšia časť všetkých opatrení, čo je často na škodu, lebo emisie to
moc nezníži, na to, ako to poškodí ekonomiku a ako si budú ľudia musieť uťahovať
opasky, znižovať komfort dopravy a strácať čas pri nabíjaní.
Nabíjanie a problémy
Batériové autá zoberú ľudom 1/10 života, ktorí by radšej strávili
pri pozeraní seriálu v televízií nahnevane minú pri nabíjaní a staré Tatry 815 nám
budú čmudiť naďalej.
Nabíjačky sú pod holým nebom a treba sa registrovať u rôznych poskytovateľov.
Kvôli biznisu sa nespoja. To by nefungoval trh. Ľudia nemajú ani internet
banking, ani email, ani smartfón, platia v obchode v hotovosti, u samoobslužných pokladni je prázdno, nabíjačky
sa často kazia, aj keď sú nové, preto je u nich 24/7 online podpora cez apku. Čo
potom keď budú dátové konektory po pár rokoch a tisícoch zasunutí za dažďa
zoxidované? Ja žiadnu apku nechcem. Ľudia
kupujú do lazu na chatu za 1000€ ladu nivu 4x4 na vozenie tehál. U nás v práci
nemá email schránku, ani smartfón polovica zamestnancov. Auto majú všetci. Nie sú
to bezdomovci. Sú to slušní ľudia s rodinami rodiny. Stačí im tlačitkový
telefón.
Škoda že sa nedá elektrina
doniesť vo fľaške a za minútu naliať.
Ja chcem mat čistú hlavu a nemyslieť na nabíjanie
Večer nejdeme tankovať plnú, keď pôjdeme ráno 500km ako to opisujú
nadšenci batérií. Neriešime udržovanie
kapacity batérie medzi 20 a 80%. Neriešime či vonku mrzne a či ideme po diaľnici
180km/h do Drážďan 400km. Keď treba sa
dotankuje, zaplatí v hotovosti a znovu čistá hlava. Keď mám v telefóne 5% batérie,
ide ma trafiť šľak. Telefón sa dá aspoň používať
na predlzovačke. Kamión viezol tovar do Španielska
3000km a 22x nabíjal. Posledný raz
potreboval dobiť priamo na diaľnici lebo vypol totálne. 10 000 kamiónov nabíjať naraz? To už radšej
na diaľnici troleje a batéria iba na dojazd po meste. Aj to v Nemecku
skúšali a neosvedčilo sa to.
Keď mám nádrž 3 týždne na 100%, nádrži to nevadí. Natankujeme a zrazu sa cesta zruší. Čo s tou
na 100% nabitou batériou 3 týždne? Jej to škodí a aj prázdnej. Alebo budem
mať 3% batérie a bude treba na pohotovosť do iného okresu 60km s dieťaťom. Budú
sedieť u kaderníka, alebo u zubára a bude treba okamžite uvoľniť miesto, aby
mohol nabíjať iný. Inak zaplatia 3x viac ako pokutu za obsadenie nabíjačky.
Kávu nepijem a na WC na čerpačkách nechodím. Nech si dajú obhajcovia batérií
vyšetriť prostatu. Youtuberi propagátori sa v tom určite poznajú.
Parkujeme iba na sídlisku, často mimo parkoviska a nikde inde. Do obchodu chodíme
iba pešo. Niektorí ľudia u nás nemajú ani smartfón a ešte stále prepočítavajú
eura na koruny. Ponáhľajú sa po diaľnici na seriál a nechodia na kávu a WC.
To majú doma, v práci, alebo u príbuzných
Ľudia bateriové autá dobrovoľné nechcú.
Majú 20 ročné autá.
Keď sa ide na dedinu, tak sa parkuje 100m od domu na ceste. Verejne osvetlenie
tam nie je a podnikateľovi odmietli dať silnejšiu prípojku pre elektrické
kúrenie. Strecha je deravá a pod stromami.
Emócie batériových nadšencov
200 rokov takmer žiadny pokrok. Iba v roku 1960 objav litiovej batérie, ktorá sa dostala do používania v roku 1991, a dnes takmer dosiahla svoje možnosti. A zástanca batérií v eufórii dopamínu, alebo pre finančný zisk zveličuje, aké magapokroky robí batéria za jediný rok a odmieta akékoľvek negatíva. Ak nevie žiadne nájsť, tak veští budúcnosť. Ja som študovaný elektrotechnik rozvodných sieti a elektromechanik strojov a zariadení a ešte mám 2 roky vyštudované mechanik elektronik. Prospel som s vyznamenaním. Akurát žiaľ neviem veštiť budúcnosť a nasilu si neurčujem termíny plánov na určitý rok ako diktátorka Uršula Vanga. Európska komisia dostala od batériového priemyslu "úplatok" ako greendeal dotácie a za to si lietajú lietadlami a vytvárajú zbytočné CO2.
Sú to hejty?
Negatívne informácie má každý produkt a nie sú to žiadne
hoaxy. Keď je niekto milovník nových
technológií, dokáže im prepáčiť akúkoľvek chybu a prehnane očakáva ich utopické
zlepšenie.
Žiadne polopravdy to nie sú. Treba priať aj negatíva. Ide mi o to, že chcem v lese dolievať benzín
z kanistra a nič neplánovať. V ruke
odnesiem na chatu v kanistri 200km dojazdu.
Batérioví nadšenci sa snažia za každú cenu vyhrať a ohnúť realitu vo svoj prospech
Ak by to bolo také dobré, nemuseli by sa spaľováky
zakazovať, neboli by dotácie a na elektromobily by boli poradovníky. Veľa ľudí
nechce meniť spôsob trávenia svojho času a plánovať pauzy na nabíjanie. Zlatý
kanister.
Až prídu zase záplavy a vytopí všetky nabíjačky, bude problém. Nafta
sa dá dopraviť v cisterne pre 1000 aut a doliať ju za pár minút. Batérie to nedokážu. Chceme platiť v hotovosti a nie sa
registrovať u 50 prevádzkovateľov nabíjačiek a plánovať, kedy kde nabíjať. Ak
dochádza benzín, odbočí sa na čerpaciu stanicu a zase je dlho pokoj.
Každý deň nabíjať po 20% za pár minút a stále myslieť na to ako hlupák?
Však by mi hlava praskla. Nestačí že rodičia zabúdajú deti v aute? Ja denne zabúdam nabíjať telefón a potom ho používam na nabíjačke.
Problém vytrhnutý z kontextu
Nadšenci batérií
sa snažia ohnúť pravdu, nedostatky vedia prepáčiť a výhody zveličujú pre
vyplavenie dopamínu. Reálnu pravdu odmietajú, pretože nevýhody im kazia radosť.
Porovnávať pokazenú starú bielu dieselovú 20 ročnú dodávku
(z ktorej sa valil čierny dym), s najmodernejším osobným benzínovým autom s
euro 6 d normou, je umelé chválenie batérií.
Nedávno som videl elektrododávku kuriéra a spod kolies pri jazde cez
križovatku do zákruty, sa dvihol kúdol prachu, že sa nedalo dýchať. Ľudia
elektromobil nechcú z praktických dôvodov nabíjania a dokiaľ to pôjde, si budú
držať staré zapáchajúce autá, čo poklesu smogu určite nepomôže. Tu zaúradoval
chamtivý podlý batériový premyslel, ktorý vedie špinavú obchodnú vojnu s ropným
priemyslom.
Budúcnosť
Môžete centrálne plánovať, čo budú fabriky vyrábať.
Môžete si zaplatiť novinárov, aby písali o batériách a greendeale
pozitívne, ale nedonútite ľudí, za čo majú míňať svoje peniaze.
Batériové auta môžu podľa dnešných technológii byť v mestách v 20%
zastúpení, aj keby bola infraštruktúra dostatočná. A veštiť aký pohon bude v
budúcnosti naozaj neviem. Lítiové
batérie budú časom v dokumente "zašlapané projekty", tak ako aj 3D televízory, plazmy, videohovory, mmsky, alebo dovolenky vo vesmíre. Treba
prestať prehnane milovať batérie a potom človek uvidí aj ich negatívne
vlastnosti. Nie veštiť budúcnosť, nebuďte smiešni. Trend sa vždy mýlil, trh vždy ukázal pravdu.
Ak mi niekto bude protiargumentovať, nech prosím neveští budúcnosť. Pretože tú
pozná len Boh. Dezoláti mi môžu dať bez argumentu smejka, pretože batéria je
ich modla a dopamín v ich hlave. Betaverzie produktov neskúšam. Žiaľ podplatená
diktátorka ich chce nanútiť všetkým a západ chce poškodiť ekonomiku EU,
založenú na automobilovom priemysle, ako silnej konkurencie. Preto vytvorili zhoršené
podmienky aj pre spaľovacie autá s možnosťou
na syntetické palivo.
Budúcnosť je vždy neznáma, už je načase prestať ju určovať
od zeleného stola
Dopredu nariaďovať akékoľvek technické riešenia, znamená potlačiť vývoj
ostatných možno časom lepších riešení, o ktoré sa nebudú vývojári snažiť. Formulácie EU sú síce otvorené k iným riešeniam,
ale obchodný model násilne potlačí každú
konkurenciu. Z hľadiska CO2 nie je ani batériové auto čisté. EU sa bojí
priznať si chyby, ale nevyhne sa tomu. Čím neskôr to urobí, tým bude pád väčší.
EU radšej než priznať si chybu vymýšľa iné hlúpe riešenia.
Systémové zmeny v spoločnostiach vyžadujú svoj čas a 25
rokov je na takúto zmenu veľmi málo. Tlak môžete urobiť v diktatúre, ale aj tak
znížite životnú úroveň obyvateľstva (aspoň dočasne) a ani diktátor nemusí
prežiť veľké zmeny v životnej úrovni obyvateľstva. Demokracia je na takéto
zmeny ešte citlivejšia. Najmä teraz, keď si Rusko a Čína robia nároky na svet.
Veštec uviedol: Viete čo bude o 20 rokov? Batérie sa stále vyvíjajú
a budú zvládať oveľa viac ako teraz.
Ty šašo daj čísla na jackpot, keď vieš veštiť.
Presne takto v minulosti hlásali nadšenci pokrok, ktorý sa
nekonal. Jediný omyl, kde predpokladali pomalší vývoj než sa podaril, sú
nanočipy. Zmenšovať polovodiče je jednoduché. Zlepšovať uloženie energie nie je
rozmerová záležitosť. Je to chémia, čo je úplne iný obor.
Elektromobily stále viac rozdeľujú spoločnosť, ukázal
prieskum. Ich zástancov je len 7%, počet odporcov sa zvýšil na trojnásobok
Z histórie vieme, že prvé sa presadili elektrické
autá. S nástupom spaľovacích áut, ich nižšej cene a lepšej použiteľnosti
spôsobili úpadok elektrických, ktoré sa z toho za stovky rokov nespamätali.
Aj keď pokusov bolo niekoľko, vždy to skončilo pre limit batérií. Ťažké, drahé,
pomalé nabíjanie iba v mieste prítomnosti elektrickej fungujúcej zásuvky,
krátka životnosť, oproti nádrži.
Prečo je Slovensko na chvoste s rozvojom elektromobility?
Okrem toho že je Slovensko najchudobnejšie, máme najviac sídlisk,
najviac sa ľudia ponáhľajú domov na seriál a do druhej práce, najmenej obľubujú
digitálne platby, na víkend sa presúva polovica Bratislavy po diaľnici na východ a nemáme žiadne dotácie.
z diskusie:
Čo nastane, ak sa len 1/3 áut začne napájať do
elektrosiete? Nabíjačky sa dajú regulovať, avšak
väčšina ľudí zo sídlisk chcú nabiť auto
hneď a nie ako im nabíjanie rozložia inteligentné nabíjačky. K nám príde
na sídlisko na 15 minút, alebo 2 hodiny návšteva a regulátor mu nabíjanie
nechá neskôr, alebo si riadne priplatí a spomalí nabíjanie inému, ktorí si
to naplánoval o 2 hodiny. U nás pred panelákom nie je ani kde
parkovať a parkuje tam veľa cudzích ľudí, alebo firmné dodávky, lebo
podnikateľ má kanceláriu v byte. Do obchodu chodíme pešo. Auto máme iba na
diaľnice. Prídeme domov z práce a treba ísť s dieťaťom na
pohotovosť 70km. V tomto roku sme boli na pohotovosti 4x. U nás krčná pohotovosť nie je, tak sme
tankovali po ceste k lekárovi. Odbočiť na diaľnici na 5 minút nám vôbec nevadilo.
Dieťa to vydržalo.
Môžeme protiargumentovať otázkou, čo sa stane,
ak 1/3 áut príde naraz na čerpacie stanice? Odpoviem, a na čo by toľko
áut išlo naraz tankovať? Rady na čerpačke sú len keď na chvíľu v Maďarsku zlacnie
benzín. Mestu so 40 tisíc
obyvateľmi stačia 3 čerpacie stanice po 8
stojanov. Batériové autá majú však kratší dojazd, v zime ešte kratší a
ľudia ich nabíjajú častejšie, pretože keď batérií ostáva už iba 30% kapacity,
tak pre istotu ho trochu nabije o 10%, keďže má akurát chvíľku času.
Takéto somariny majitelia spaľovákov nerobia. Nechodia ani večer na čerpačku,
ak majú ráno niekam ísť. Nerobia si ťažkú hlavu, či im to vystačí, aby nemuseli
zbytočne niekde neplánovane pauzovať. Youtuber si strihá videá počas
nabíjania. Preto mu to nevadí. Spoliehajú sa, že kedykoľvek odbočia na
čerpačku na 5 minút a zase majú 1300km pokoj. Taktiež neriešia kapacitu nabitia baterky
medzi 20 a 80%. Tankovanie posledných 10% trvá pár sekúnd. My sme mali 4
mesiace prázdnu nádrž a nevadilo nám to. Žiaľ autobus nám nejde a Felicia
za 300€ je pre nás nutnosť. Nemienim sa nikde registrovať a inštalovať apky.
Otec má tlačítkovú nokiu a nikdy v živote neplatil digitálne. Ani ja.
Aj dobierky platím na pošte v hotovosti.
Polovica kolegov nemá ani email, ani smarfón. Autá majú všetci, sú to slušní
robotníci s rodinami. Väčšina obyvateľov Slovenska sú na hranici chudoby a autá
majú 20 a viac ročné. Skladajú sa na ne všetci v rodine. Domy majú tiež ako z povojnového obdobia.
Správanie majiteľov elektromobilov musí
byť z tohto dôvodu iné, než je u spaľovákov, a takmer neustále
budú niekde pripojení viacerí naraz. Aby nepreťažilo sieť, regulácia nabíjanie
ešte viac spomalí a to spôsobí ešte častejšie nabíjanie. Zatiaľ majú elektroautá iba technologickí
nadšenci a bohatí ľudia z rodinných domov a Nóri so 4500€ platmi
, ktorí jazdia iba po Osle a dostali na jeho kúpu 13 ž 17 000€
dotácií z ropy. Nechodia na víkend
cez pol krajiny ako u nás na východ polovica Bratislavy. Potom príde
povodeň a 65 000 odberných miest bude týždeň bez elektriny a ďalšie
3 mesiace budú vymieňať vodou zničené
nabíjačky.
Máte nejaký spôsob, ako dosiahnuť uhlíkovú neutralitu planéty za cca 25 rokov?
Prechod na osobne
elektroautá emisie nezníži. Spaľovacie osobne autá sa podieľajú na uhlíkovej
stope 9,3% (udaj pre ČR). Aj benzín je už bezolovnatý. Hlavne CO2 je hlúposť,
to vôbec nie je problém, CO2 slúži na ožobračovanie ľudí a bohatnutie tých najbohatších,
pod zámienkou ekológie. Nič sa nezmenilo v ľudskej spoločnosti, iba technológie.
Batériové auta majú
pri výrobe batérii, ťažbe surovín, výrobe elektriny, aj stavbe infraštruktúry, tiež
obrovskú uhlíkovú stopu.
S batériovým autom treba najazdiť 10 rokov (štúdia zo Švédska),
95 000km (priemerný údaj z webu mojelektromobil), až 220 000km (údaj pre Poľsko
a konkrétny mode elektromobilu), aby sa vyrovnali spaľovákom. V závislosti
na energetickom mixe krajiny, modely auta a jeho používaniu, napr. polícia
jazdi s plugin-hybridmi na benzín s 20l spotrebou a takmer ich nenabíjajú.
Nakúpili ich pre dotácie z EU. Na spaľováky by dotácie nedostali. Zase
zaúradovala špinavá batériová lobby.
Batériové autá nebudú
mať 5 majiteľov, ako napr. Felicia. Sused ma Fabiu z roku 2002 a
najazdené iba 44 000km. Ak by to mal batériové auto, uhlíkovo by planétu zaťažilo
viac. My auto potrebujeme, lebo autobus nejde a vozí sa rôzny náklad na
dedinu (50kg zemiakov, šľahačkovú tortu, 90 vajec, 5 kufrov...) ide sa na
sviatky po diaľnici, 7x by sa prestupovalo s malými deťmi a neprišli by sme k
rodine ani do večera.
V meste sa spod
kolies dvíhajú kúdoly prachu, že sa nedá dýchať. (čiastočky asfaltu a pneumatík),
vidím ich naživo. Tatra 815 má výfuk hore, prach vidím spod kolies. Batériové
autá sú ťažšie. Elektrokamion odvezie o 5 ton menej nákladu. Na
parkovisku pri naštartovanom aute s normou euro 6, necítim absolútne nič.
V rodine ma 5 ľudí
auto a každý ide ráno do prace iným smerom, do iných okresov, lebo fabriky
skrachovali, bývalí robotníci mali každý viac detí, ti sú teraz dospelí a
jazdia autami na 2 zmenu, kde nejde autobus. Mňa nevzali do práce do
dielne bez auta, ako neflexibilného.
Je veľa iných možnosti,
znížiť CO2. V Indii sa spaľujú polia a je tam kvôli tomu veľký smog.
Novy rekord: V roku
2024 sa spálilo najviac uhlia v histórií, v Čine o 1% viac, v Indii o 5% viac než
v roku 2023. Čína spúšťa stále nové uholné elektrárne pre potreby elektro-dopravy
a dátových centier. Ťažba surovín na batériové autá a elektrinu vytvorí ďalšie
emisie. Kremík na fotovoltaické panely a vzácne kovy, aj železo na veterne turbíny,
ktoré sú závislé na počasí, zaberajú úrodnú pôdu a účinnosť majú 15%. Dosiahnuť
u nich viac ako 35% nie je možné. Ropa sa bude ťažiť naďalej v rovnakom
objeme. V zemi neostane. Pre nákladnú dopravu, syntetické palivá pre hasičov,
armádu, do agregátov pre nemocnice a jadrové elektrárne, pre komerčné lietadlá,
stíhačky, lode, rakety, tanky, asfalt, mazut, lieky, plasty...
V 50 rokoch bol v Londýne
katastrofálny smog práve zo spaľovania uhlia.Prechod na
elektroautá spôsobí nižšej vrstve obyvateľstva ešte väčšiu chudobu, lebo sú
pracovne závislí na aute.
Česko má priemerný vek áut 16,4 roka. Španielsko cez 15
rokov. Nákup elektromobilov stúpa, lebo ich kupujú bohatí. Ak by započítali do predajných
štatistík aj bazárové autá celkovo, tak by to bolo úplne inak. Chudobní nekúpia
ojazdené batériové auto. Nechce ich vziať ani AAA bazár.
Pri
výstavbe nabíjačiek na sídliskách budú požiare a výbuchy
K tomu blato a hluk zbíjačiek hneď ráno
Výber zo správ:
Únik plynu pri výkopových prácach v Košiciach: Ľudí z priľahlých domov
evakuovali.
V Dubnici nad Váhom pri výkopových prácach unikal plyn, vznikol požiar, hlásia
zranenú osobu.
Únik plynu v centre Prahy.
Bratislavskí hasiči zasahovali na Gorkého ulici v Starom Meste, kde vybuchol
plyn. Dôvodom boli pravdepodobne výkopové práce. Záchranári na mieste ošetrili
dvoch mužov.
Pre zle vytýčenú trasu zemných prác došlo v Špačinciach v Trnavskom okrese k
poškodeniu plynovodu. Nasledoval výbuch, pri ktorom sa zranil 53-ročný
bagrista.
Škodu približne milión korún spôsobil Slovenskému plynárenskému priemyslu
výbuch a následný požiar na zariadení medzinárodného plynovodu III. línie vo
Veľkokrtíšskom okrese.
Prasknuté vysokotlakové plynové potrubie poškodilo niekoľko áut zaparkovaných
na Starej Vajnorskej v Bratislave. Výbuch potrubia, ktoré bolo zakopané v zemi,
vyhadzoval kamene a zeminu do výšky desiatich metrov. Kamene poškodili 40 áut v
okruhu 80 metrov.
Pri výkopových prácach pri moste Apollo došlo k poruche plynového potrubia.
K poškodeniu plynového potrubia došlo v sobotu ráno pri výkopových prácach v
križovatke ulíc Košická, Landererova, Prístavná. Haváriu spôsobila súkromná
spoločnosť poškodením odvodňovacej armatúry stredotlakového plynovodu.
Súkromná firma pri výkopových prácach v lokalite Na kope v MČ Myslava v stredu
popoludní podľa plynárov poškodila plynovodné potrubie, následne došlo k úniku
plynu. Z bezpečnostných dôvodov evakuovali okolité domy.
Únik zemného plynu pri výkopových prácach v KO Turany.
V Trnave bolo dnes cítiť plyn. Na Bottovej ulici došlo k jeho úniku pri
výkopových prácach.
V Smižanoch vo štvrtok popoludní bager pri výkopových prácach poškodil plynové
potrubie a došlo k úniku plynu. Cítiť ho bolo v širokom okolí.
Pri výkopových prácach v Rožňave došlo k masívnemu úniku plynu, evakuovali
desiatky ľudí.
Pri výkopových prácach pri stavbe obchodného domu Radvaň v Banskej Bystrici
pracovníci firmy poškodili. Z poškodeného potrubia následne začal unikať zemný
plyn, v dôsledku čoho polícia a hasiči evakuovali vyše 500 osôb.
Únik plynu v Komárne: Robotníci s bagrom zamestnali v Komárne plynárov a
hasičov. V centre mesta poškodili pri výkopových prácach ventil potrubia.
Hasiči museli rýchlo konať.Pri výkopových prácach na Košickej ceste prerazili plynové potrubie, zasahovať
museli hasiči.
Bager pri výkopových prácach na futbalovom štadióne v Košiciach poškodil
plynové potrubie.
Únik plynu na Jarkovej ulici.Bagrom prerušil potrubie.
Pri výkopových prácach v rámci výmeny teplovodu došlo na Sibírskej ulici v
Prešove k poškodeniu hlavného uzáveru na plynovodnej prípojke a následnému
úniku plynu.
Krátko po 14,00 hod. došlo k úniku zemného plynu na Severnej ulici v Banskej
Bystrici. Únik bol dôsledkom poškodenia odvodňovača plynovodu, ktorý poškodila
súkromná spoločnosť pri výkopových prácach.
Považská Bystrica, pri výkopových prácach na Štefánikovej ulici pri pamätníku
SNP stavebná firma poškodila plynové potrubie. Došlo k masívnemu požiaru.
Hasiči ochladzovali okná priľahlej obytnej budovy.
V Bratislave po úniku plynu vybuchla obytná budova.
V Prešove pri výkopových prácach došlo k masívnemu úniku plynu, čo zapríčinilo
výbuch paneláku.
Ak by všetci žili podľa šablóny, život by bol fádny. Každý
podľa svojho gusta. Preto je pre môj štýl života a bývania súčasné elektromobil
neakceptovateľný. Obmedzoval by ma.
z komentárov:
Naša
obec má 6 pouličných lámp. Mali sme požiadavku aspoň jednu lámp za rok
a za 10 rokov nemáme ani jednu naviac. Čo po tom taká nabíjačka a tá
potrebuje ešte poriadny prívod. Vedľajšia obec nemá ani vodovod. Neviem
v akom svete žijú tí nadšenci elektromobilov. Sú to teoretický psychopati,
ktorí len hľadajú teoretický spôsob, ako by sa to dalo. Áno aj do vesmíru sa dá
lietať, ale zabudnite na to, že tam pôjdete.
Elektromobilita,
pohon elektromotorom je možno budúcnosť, ale na batérie? To je len momentálne
plesknutie do vody!
Prepáčte
elektrofanatici, ale ja mám pre používanie elektroauta tie najhoršie možné
podmienky a som v nevýhode voči tím, čo majú podmienky lepšie.
Nadšenec
batérií zámerne vyberá príklady kde je elektromobil prínos a snaží sa
ostatných presvedčiť, že je to jediná možnosť pre všetkých. U nás
v práci máme kolegu so špeciálnym kurzom, ktorý má na Slovensku možno iba
20 ľudí. Myslíte, že do jadrovej
elektrárne by sa podarilo zohnať len ľudí z blízkeho okolia, aby mohli
prísť do práce na bicykli? Aj oni to budú mať na bicykli ďaleko. Jedine kde to
funguje, sú ťažobné mestá, ktoré si vybudovali pre zamestnancov školy,
nemocnice a služby. Veľa ľudí býva na ubytovniach a dochádza tam
autom, pretože verejnou dopravou to nie je možné a bolo by potrebné ísť
z domu deň predtým a prespať na lavičke v mraze, alebo chodiť s
2 kuframi pešo 4km a treba odviesť aj deti do škôlky 40km. Cesta autobusom 12 hodín, tá istá cesta
autom, iba 1,5 hodiny. Je to utópia. Žiť v bublinách, bez príbuzných,
zábavy, a bez možnosti ísť k moru? Auta sa podieľajú na celkových emisiách
iba malým percentom. Iba emoční fanatici si ich vybrali ako obetného baránka
a chcú ich zakázať, čo aj tak planéte nijako nepomôže. Green-deal a rast
ekonomiky nejde spolu. Batériovým výrobcom strčiť do vrecka 200 miliárd,
nech si idú užívať na Seychely, prestanú blbnúť a zakazovať konkurenciu, pretože
ich batérie veľa ľudí nechce.
Pokrok elektroniky vs. pokrok batérií
Elektronika urobila za posledné desaťročia fakt neuveriteľný možno 100 000%
pokrok, ktorý sa mohol len ťažko predpovedať.
V Nokii pred 15 rokmi, som mal 1200mAh batériu a vydržala mesiac. Aj keď som
bol celé dni na internete cez operu mini, vydržalo mi to 4 až 7 dní. Teraz mám v
Samsungu 4500mAh, ktorá je 4x väčšia a ťažká ako kus železa, že mi mobil trhá
vrecko, funkcií čo sa mi ani nesnívalo, ale nabíjam ho aj 2x denne. A
nabíja sa stále rovnako dlho (rovnaká kapacita pri zachovaní rovnakého
nabíjacieho prúdu). Nabíjať 350kW nabíjačkou by bolo pekné, stále je však
pomalšie ako tankovanie, ale nemôžu tak chcieť všetci, všetky autá, ktoré kdesi
parkujú, keď sa firmy už teraz sťažujú, že by radšej robili v nedeľu, lebo v
pondelok je veľký odber.
Z paneláku sme išli na rybárske preteky, po ceste sme tankovali, a aj tie 4
minúty ma dosť vystresovali. Ideálne by bolo nabíjať až pri rybníku, kde to
nikdy nebude možne pre všetkých 400 rybárov. Alebo nás poslali z
pohotovosti do krajského mesta na krčnú pohotovosť, lebo v u nás nie je. Tiež sa po ceste pri ceste tankovalo, tá chvíľa sa
dala vydržať.
Auto je celý čas pri paneláku na tráve mimo vyhradeného miesta a smetiari majú
problém vynášať koše. Do obchodu je to blízko, aby sme tam šli autom a
ísť ho tam nabiť, tak dlho tam nie sme a chodíme tam raz za týždeň, dlho sa
sedí len u lekára aj 6 hodín, alebo zubára a v kaderníctve, kde nemôžem odbehnúť
preparkovať. Naše je mesto plné sídlisk vďaka komunistom, je
tam veľký nedostatok parkovacích miest, hasiči sa nedostanú k paneláku pri
požiari a polovica mesta ide do práce do iného okresu. Autá potrebujú. Na
stanici nastupuje do vlaku viac ľudí, než v krajských mestách. Odmietli ma ako údržbára bez auta do výrobnej haly, lebo by som
nemohol mať dosah, že autobusom by som tam nebol okamžite. Keď zaviedli 2
zmenu, tak kolega dostal výpoveď. Večer mu nejde ani autobus, ani vlak.
Všetci zamestnanci v našej firme sú z iných okresov, firma (cca 50
zamestnancov) nemá vlastné parkovisko, je na sídlisku a parkuje sa na cudzom sídlisku
napriek zákazu vjazdu cudzích vozidiel.
Batéria má viac ako 200 rokov. V roku 1960 vynašli lítiovú, ktorá sa na trh sa
dostala až v 90 rokoch. Keď už videli určitý pokrok, začali ju pre biznis
skúšať dávať všade, vysávače, kosačky, autá, náradie, kolobežky, bicykle, no
napriek investícii 70 miliárd dolárov do vývoja ďalší mega skok (ako z olova na
lítium) nie je vidieť. Stenčovať dielektrikum nie je možné. Len zväčšovať objem
počtom článkov 18 650.
Pokrok bol možno 15-20%, ale potrebujeme ho aspoň 500%. Ten žial vidia iba tí
čo majú prístup k tajným projektom, ak vôbec niečo také majú. My bežní ľudia (a
to sa ako elektrikár venujem aj batériám), nič také do budúcnosti
nevidíme. Nadšenci nových produktov však jasajú a vidia všetko ružovejšie
ako reálne skutočne je. Emócie dokážu spôsobiť, že sa človek pribetónuje
k diaľnici. Kamera Gopro10 bola horšia ako 9. Vista aj win8 boli nepodarky, no
nadšenci milujú a bojujú za všetko nové a radi by všetkých presvedčili na ich
osobný spôsob života. Dôchodkyni by najradšej zakázali pevnú linku a smejú sa
jej, že odmieta smartfón.
Od doby ako vybuchol panelák v Prešove, alebo bolo 50 ďalších únikov plynu pri
rozkopávkach (aj u nás šľahali plamene z jamy do výšky 2 poschodia a hasiči
ochladzovali panelák), tŕpnem, keď okolo nášho paneláku rozkopávajú pozemky,
napr. pre optické siete. V paneláku zakázali skladovať kolobežky, zrušiť
niekomu pivnicu, aby tam dali batériové úložisko tiež nedovolia a okolo panelákov
400 nabíjacích stĺpikov, len na jedinom sídlisku nebude. Lampy sú tam iba
3.
Celú noc nabíjať do rána pomaly? Tam sa ale autá striedajú len na chvíľu.
Alebo nemôžu vyparkovať, keď im iné auto zaparkuje v strede dvora. Hasiči
prikázali okolo nabíjačky karanténnu zónu, lenže u nás sú autá tesne vedľa
seba, že dvere jedného auta buchnú do iného a 10 aut je mimo parkovacích miest.
Policajti majú botičiek málo, tí ľudia dostali pokutu 4x za mesiac a bez
efektu, tak sa na to MP vykašlala a ticho to toleruje, lebo nechcú ľudom
naschvál ešte viac strpčovať život. To by malo 200 aut botičku každý deň.
Dávajú ich len keď fakt auto obmedzuje až to kričí.
Veľké okresné mesto ma zatiaľ iba 3 nabíjačky, z toho je 1 ďaleko za mestom, 1 pri
elektroobchode a 1 pri lidli, samozrejme bez striešky proti dažďu. Žiadny
panelák nemá garáže, pôdorys strechy malý, ale 10 poschodí skoro každý panelák.
Inteligentné nabíjačky a zvýšiť prúd len tomu kto to nutne potrebuje?
Blbosť, u nás sa ľudia tak ponáhľajú, že by to rýchle nabíjanie chceli všetci,
pre istotu, nie že o 4 ráno to chce mať nabité. A potom vandali. Aj ja
môžem nabíjať mobil pomaly, ale rýchle je pohodlnšie a menej stresujúce.
Nie sme ako Nóri, ktorí si robia siesty, jazdia iba po Osle, vďaka predaju ropy
majú dotácie 13-17 000€ na nákup elektroauta, 4500€ priemerný plat a vysoké
dane za spaľováky. Tým čo pauzy nevyhovujú, sa museli holt prispôsobiť a
prepauzujú zbytočne dosť času. Sme najviac uponáhľaný národ. Ja si napríklad
neviem vôbec naplánovať čas a všetok čas, čo sa mi nevyjde je stratený, niečo
ako čakať u kaderníka hodinu, alebo u lekára 4 hodiny, sedieť a pozerať z
okna. Mobil používam aj počas nabíjanie, auto sa nedá.
Naša trafostanica na sídlisku stavaná za socializmu je vyťažená skoro na
maximum. Úsporné žiarovky odber neznížili. Varné dosky, klimatizácie, mikrovlnky,
plynové rúry sa vymenili za elektrické, máme 3 televízory, 2 chladničky s
mrazničkou, práčku, ktorá perie niekedy 3x denne, skoro každý deň. Je nás 7,
oblečenie z rýb, z role, spotené, keď čosi prerábajú, ľudia sú nervózni,
že nejde 3 hodiny elektrina. Nemôžu variť, prať, pozerať televízor, na
počítači, nejde modem, takže ani wifi, baterka v mobile 5%, mobilné dáta stoja
1,5€ na deň, z dôchodku si to nemôžeme dovoliť.
A inak priemerný vek aut na našich sídliskách je cez 20 rokov. Napr. pri
našich panelákoch sú 4 Felicie a celkovo ich je v okolí asi 20. Samé
Fabie, Oktavie a ľudové autá s hrdzavejúcimi podbehmi, autá do roku 2005. Vídať
aj favority.
Naše mesto, ale aj väčšina Slovenska, zaostáva v modernizácií za
Bratislavou aj o 20 rokov, treba vyliezť z BA (skoro každý bohatý podnikateľ
pracuje práve v BA) a pozrieť aj inde, ale nie pred Kaufland ,
kde parkujú Kie Sportage, čo si prišli z diaľky nakúpiť, ale na staré sídliská.
V Kauflande je viac ľudí ako áut vonku, zo sídliska sa tam idú nakupovať pešo.
Na sídlisku uvidia pre nich vrakovisko aut. 5-6 áut moderných a zbytok stariny.
99% ľudí nečíta toto fórum a ak by povinne mal každý občan SR ísť napísať na
fórum ako to je naozaj, chudobná väčšina by 20 tunajších fanatikov okamžite
prevalcovala.
Jeden youtuber na elektroautá stále pije kávy a močí takmer stále a berie to
ako normál. On strihá videa z auta, preňho je to ok, všetky nabíjania nejako využije. Ja
by som ani na internet nemohol, lebo v aute nie je wifi.
Remeselníci (typu Bohouš Císař) murári, klampiari, inštalatéri, v montérkach od
vápna, chodia po zákazníkoch na Felícii a majú tlačitkové Nokie. Sťažovali sa
aj v ankete na Markíze v TV novinách. Smartfóny majú len zamestnanci ak
príde k niekomu robiť objednaná firma na dodávke. Typy Bohouša Císařa v
Bratislave nestretnete, ale na dedine kde nikto v živote nebol pri mori a na
auto sa skladá celá rodina, stretnete viacero. Verte mi. Domy rozpadnuté,
strecha tečie, 1 fázová inštalácia, keď
perie práčka a nahrieva bojler, už sa nesmie nič iné zapnúť. Elektrárne
odmietli dať silnejšie trafo ani trojfázovú sieť podnikateľovi na dedine.
Stovky malých osád po pár domoch pod stromami v lese, hoci tam bývajú
celoročne, tam nikto nebude ťahať elektrinu pre batériové autá a pod stromom.
Nemôže byť na 100 ročnom dome fotopanely v v dome batérie. Stúpne aj
poistenie domu proti požiaru a údržba a cenovo to bude drahšie než
elektrina zo siete. Oni chcú ladu nivu
4x4 na prácu do blata za 1000€ a nie hlúpu Daciu Spring za 20 000€,
kde na verejných nabíjačkách je rýchlonabíjanie drahé ako benzín a dojazd iba
120km ak je nová. Kúpiť v 2050 ojazdenú Daciu Spring je blbosť.
Na Vianoce v mrazoch ideme na východ 400km. A nie len my. Celý rok sa na víkend
presúva polovica Bratislavy paštikárov na východ. Autobusmi je to na 5
prestupov a neprídeme tam ani do večera. Zároveň chceme ponavštevovať
všetky rodiny roztrúsené po okolitých dedinách, zastaví sa pri ceste 100m od
domu na hodinu, donesieme dary a niečo nám dajú oni. Pouličné osvetlenie dedina
nemá a líšky tam dávajú dobrú noc. Videli ste film Slnko seno a pár facek?
Prišli na svadbu a rozbili v taškách porcelánové súpravy. Celý spotený
som z vlaku. Fuj. Keď nebolo auto, polovicu príbuzných sme nenavštevovali
vôbec, babku 2x do roka. Keď konečne bolo, tak sme u nich často.
Babka má sliepky, roľu, domov jej berieme vyprať obliečky na periny, dá nám 50
vajec, vrece zemiakov, pochopte to bez auta nejde a z dôchodkov kúpiť dáciu
spring a 6x počas cesty nabíjať, nech Uršuľa ide preč. Elektroautá za
200€, s dojazdom 750km a nabíjaním pri paneláku je utópia. Nech sa viac
investuje aj do syntetických palív nie že batéria bude jediná cesta.
V 2050 chcem kúpiť dnešnú 25 ročnú Fabiu za 1 dôchodok, čo sa nebude dať, lebo
majitelia ich odmietnu predať. Už teraz si nechávajú Felicie a dražejú aj
tie. Kvôli umelému draženiu nových spaľovákov pre normu euro6-7 a nevyhovujúcim
elektromobilom.
Mnohé mestá chcú spaľovákom zakázať aj vjazd, pritom smog z prachu asfaltu,
pneumatík, posypovej soli, saharského piesku, sadzí z okolitých rodinných domov
a spaľovní neodstránia. Keď vybuchla sopka, nemohli pre smog lietať
lietadlá. Takú smogovú situáciu priemysel v meste nedokáže vytvoriť.
Hlavne že India spaľuje poľnohospodársku pôdu a smog vidieť z vesmíru. Čína má
1000 uholných elektrárni a stavia ďalšie, USA a India každá po 300.
Batériové autá nie sú bezemisné, až po 100 000km sa vyrovnajú spaľovacím. A
osobná autodoprava sa podieľa na svetových co2 málo percentami. Znepohodlnovať
ľudom život, kšeftovať s emisnými povolenkami, vybrať si za obetného baránka
autá a odovzdať ekonomiku Číne, len preto, že bruselbaba dostala 2 miliardy euro je šialenosť, keďže to mestá od prachu neodstráni. Obehla ma
elektrododávka kuriéra a dvihol sa oblak prachu, že som sa skoro zadusil.
Potom cesta smrti do Yakutska, 800km bez civilizácie a celú noc naštartované
autá v pustatine. Na streche 2 kanistre na ďalších 600km jazdy.
Cyklistika je drahá záležitosť, fórum o bicykloch je komunita bohatších
ľudí a sýty hladnému neverí a že chudobní majú niečo so svojou chudobou robiť.
Na svete hladujú miliardy ľudí a nikto z nich s tým nedokáže nič robiť, zákon
džungle, dobre sa majú len tí, čo si vedia odkrojiť viac koláča aj tým
spôsobom, že zoderú ostatných, lebo 12 000€ mesačne je preňho málo, hoci mne by
stačilo 800€.
Ten kto napíše že elektroauto nemá pre určitú skupinu ľudí nevýhody, je s
prepáčením čistý kkt. Aspoň že youtuber Hofy to povedal, že "Pokud bych
bydlel v paneláku, tak si elektromobil nekoupim." Ak ste manažer
bratislavskej firmy s bicyklom za 4000€, tak vylezte z tej bubliny a choďte
bývať s dôchodkom na dedinu kde líšky dávajú dobru noc, kde nie je ani
optický internet, ani edge pripojenie a obchod berie len hotovosť. Sýty hladnému neverí. 2 deti ťažko choré, 24/7
im vymieňajú plienky, 5000€ mesačne ide na lieky a nemajú vlohy na draho platené
prácu, kde treba štartovný kapitál, kontakty, byť zdravý, bezdetný a nasáčkovať
sa do administratívnej firmy ako právnik v Bratislave. Maximálne vedia robiť s lopatou. Hnusná právnička dala dieťa opatrovateľke a šla robiť, dieťa videla 1 nedeľu
v mesiaci. Matku tiež odmietla. Peniaze boli pre ňu viac, než láska. Ďakujem za pochopenie.
Dôjde k najlepšiemu
riešeniu. Nikto z kompetentných si totiž nechce priznať chybu
a stratiť hlasy voličov, budú výnimky a postupne to zametú do
stratena. Batérie budú iba do veľkomiest kto ich bude chcieť a majiteľ
batériového koncernu, dostane mozgovú mŕtvicu. Nasypal 70 miliárd dolára
do vývoja batérií a jeho biznis nenadobudol očakávaný výsledok. A najlepšie je,
že skončia tábory nadšencov a odporcov. Nadšencom teraz keď to
čítajú praská žilka a budú sa mi smiať, aby si uľavili, pretože bezhlavo
veria v batérie ako v nejakom náboženstvo. Alebo mi budú veštiť že
sa sprevádzkujú fúzne reaktory, jadrovej batérie, každá strecha a voľné miesto
v prírode bude fotovoltický panel a milióny robotníkov budú ako mravce stavať
infraštruktúru. O niečo také sa pokúsili aj komunisti s ich
megalomanskými plánmi a skončili, ako zašlapané projekty. Pokojne
sa stavím, že v roku 2050 bude vo
svete iba 25% batériových vozidiel a krivka bude každoročne rásť 1%, do 35%,
kde sa to zastaví. Ibaže by vytiahli z trezora nejaké Teslove lúče zeme,
pokiaľ niečo také vôbec je.
Názory a hádky v diskusných fórach
Častá fráza nadšencov batérií "Čo tam máš ďalej?" odhaľuje niečo veľmi zaujímavé o ľudskej psychológii v on-line diskusiách.
Prečo ignorujú negatíva batérií?
Potvrdenie vlastného výberu. Ak si niekto kúpil daný produkt alebo ho obhajuje, má tendenciu ignorovať alebo zľahčovať negatívne fakty, aby si potvrdil, že urobil dobré rozhodnutie.
Identita a emócie: Niekedy sa ľudia s produktom stotožnia, najmä ak ide o niečo, čo používajú denne alebo na čo sú hrdí. Kritika produktu sa potom vníma ako osobný útok.
Skupinová dynamika: V diskusiách sa často vytvára "tábor" fanúšikov, ktorí sa navzájom podporujú. Negatívny komentár môže byť vnímaný ako narušenie "súdržnosti skupiny".
Fráza "Čo tam máš ďalej?"
Sarkazmus alebo výsmech: Môže to byť spôsob, ako ťa zľahčiť – akoby naznačovali, že tvoje výhrady sú smiešne alebo zbytočné.
Snaha o dominanciu v diskusii: Opakovaním tejto frázy si budujú pozíciu "autority", ktorá si s tvojimi argumentmi ľahko poradí.
Rétorický trik: Je to spôsob, ako ťa vyprovokovať k ďalšiemu komentáru, ktorý môžu opäť spochybniť – čím si udržiavajú kontrolu nad diskusiou.
Nesúhlas s negatívnymi faktami
proti batériam
Batériový fanatici sú skupina ľudí, ktorá namiesto jasnej odpovede áno - nie na otázku, má zbytočne kopu rečí a keď nehlásate ich svetonázor tak ste podľa nich trollovia. Na začiatku to bolo veľmi zlé, síce v Bruseli ešte trochu blúznia o batériách, ale to sa otočí. Realita nepustí. Škoda že to nejde tak rýchlo ako v USA.
ELEKTROMOBILISTA:
Nebojte sa, to sa všetko vyrieši.
ROZUMNÝ ČLOVEK: A veštiť športku
náhodou neviete? Nemôžeme diskutovať o niečom, čo zatiaľ nebolo objavené.
Veľa projektov bola slepá cesta. Plazmy, 3D televízory, mmsky, videohovory... Dovolenky vo vesmíre sú tiež vzdialené.
Novinárska etika: Všeobecne platí, že novinárčina má byť kritická. Na chválenie produktov sú iní.