Výmena akupackov - zdieľanie batérií

Vymeniteľné akupacky?
Elektromobil
je v dnešnej dobe dobrý ako doplnkové auto na odľahčenie miest s veľkou
koncentráciou smogu. Ak by sa k tomu pridala možnosť rýchlej výmeny akupackov
na čerpačkách a mohla by si ich dovoliť kúpiť aj sociálna vrstva zo sídlisk,
potom by to malo prínos. Plus elektrotaxíky, malé zásobovacie dodávky a
podobne. Inak je to s ťažbou surovín, odpadom, požiarmi, nabíjačkami, výrobou a
dodávkou energie nezmysel. Ak chcú byť ľudia eko, mali
by používať verejnú dopravu a bicykle...
Dojazd len 100km a výmena batérie na 10 minút. Použiteľné len pre
mestské vozítka. Akokoľvek logicky to znie, tak vymeniteľná batéria má kopec
nevýhod. Nie je to žiadna novinka.
Články
Nio má v Európe veľké plány, avizuje 120 výmenných staníc
pre elektromobily
Systém výmeny batérii
v elektroskútri (fb video)
Na hromadné použitie nepoužiteľné - veľká masa ľudí bude na jednom mieste
žiadať o výmenu. Zložitá logistika prevádzkovateľa aj zložité plánovanie
jazdy vodičov. Aplikácie, upozorňujúce kde je voľné miesto, toto vyriešiť
nedokážu. Na benzínovej stanici neriešim či je tam voľno. Chvíľu počkám v rade
a natankujem.
Rýchla osobná výmena batérií v elektroskútroch (fb video)
Výmena batérie v elektroskútri
(fb video)
Kupujeme energiu: Budúcnosť
dopravy môže byť zdieľanie batérií, nie vozidiel
Prvé auto na vodíkové
kapsule, ktoré vymeníte za dve minúty: NamX HUV Concept
Údajne revolučné čínske batérie pre elektromobily až
tak revolučné nie sú, aj preto ich Nio nikomu nepredá
Sasko hlási prvú výmennú stanici batérií. Nio pokračuje v ich budovaní
Rýchla výmena batérie
v ťahači pomocou hydraulického robota (fb video)
Dobrý vynález, až na to že je to 5 ton ťažké, o toľko nákladu odvezie kamión
menej a pri požiari batérie to nedokážu vybrať z auta. A všade nie
tak silná elektrická sieť, aby sa mohli nabíjať tieto batérie. Jedine z dieselu,
čo však je podľa ekológov neprípustné. To už rovno nechám dieselové kamióny a bez
strachu môžu na Sibír kde je 800km pustatina a -50st.C.
Namiesto dobíjania ti rovno vymenia batériu. Čína
vybuduje sieť staníc, ktoré zmenia elektromobily
Výmena batérie za 100 sekúnd. V Ázii
spustili revolúciu v elektromobilite
1)...Auto nevlastníš, ale prenajímaš si ho. Carsharing znie dobre len na papieri
a klasická autopožičovňa, alebo operatívny leasing má svoje špecifiká. Väčšina
ľudí proste chce a potrebuje auto vlastniť...
2)...Má to len jedna automobilka, všetky ostatné majú pevne zabudovaný
akumulátor. Šanca, že by sa výrobcovia zjednotili: mizivá...
3)...Logistika batérií, na každej stanici musíš mať zásobu náhradných nabitých,
ktoré niesu práve lacné (sú na celom elektroaute to najdrahšie)...
4)...Kto by súhlasil, aby pri výmene vybitej batérie do svojho nového elektromobilu, dostal nejaký síce nabitý, ale silno opotrebovaný
akumulátor, určený čoskoro na vyradenie? Jedine, že by sa elektromobily
predávali bez batérií...
5)...Tesla to pre nezáujem zabalila - nerentabilné. Carsharing je fajn, keď
nepotrebuješ auto neustále k dispozícií a ani tak to nerieši "špičky"
napr. každodenné cesty z/do práce. Síce by to bolo pre veľa ľudí
lacnejšie, ale bola by horšia flexibilita a v podstate si môžu rovno zavolať
taxík...
6)...Obchodný model spojený logicky s úložiskom pre stabilizáciu siete dáva zmysel,
ale chce to aspoň cca každých 30-50 km stanicu až zo stovkami batérií s rôznym
form faktorom. To je nepredstaviteľné, keď si vezmeme do úvahy, že len
pre OA budú vážiť batérie od 100 do 1000kg a aj na strane auta bude robustnejší
mechanizmus pre uloženie batérie, (váha a priestor) Nemusím ani riešiť zmienené
štandardy, ktoré by sa museli zjednotiť (rovnaké obvody, konektory,
konštrukcie, batérie, chladiaci okruh atď)...
7)...Mohol by sa ujať model predaja elektromobilov bez batérií a na výmenných staniciach (dočasne kombinovaných s čerpačkami), prenajímať batérie prvej, alebo druhej triedy, podľa opotrebovania. Automobilky by sa museli zjednotiť, kvôli kompatibilite. Nabíjali by ich inteligentne priamo na výmenných staniciach, napájaných vetvou priamo z rozvodne a nemuseli
by riešiť nabíjanie na sídliskách. Nedochádzalo by tak k preťaženiu rozvodnej siete, v prípade že by viac ľudí na sídlisku chcelo naraz nabíjať...
8)...Správna doba nastane až sa budú na čerpačkách vymieňať
celé battery-packy za pár minút. Napr. i3 drží cca 40 skrutiek a rozpojí sa
systémový silový a dátový konektor. Ale i8 má tie akumulátory naskladnené
takmer všade, bez možnosti kompaktnej rýchlej výmeny. Výmena batérií je utópia,
výrobcovia sa nedohodnú na rovnakom type a ani sa to nedá konštrukčne, pre
rozne typy vozidiel. Museli by prezradiť výrobné tajomstvo. Nedohodli sa ani na
metrických jednotkách. Ale ako úvaha dobré. Kúpiš si auto bez batérií
a prenajmeš si len elektrický náboj v batérií, tak ako
propán-butánové bomby a v cene bude aj amortizácia batérie. V prípade
odovzdania čiastočne vybitej nám vyfakturujú len rozdiel a prácu kratšieho
nabíjania. Takže sa nemusíš báť že ti tam dajú starú batériu. Jej slabší náboj
na krátke jazdy v meste, bude cenovo výhodnejší. Problém môže byť
s hacknutím EEPROM informácií v procesore nabíjania, tak ako sa
stáčajú kilometre. Každá čepračka by
musela mať zásobu akumulátorov rôzneho typu, náboja. Údaje o nabití by
museli byť zapísané okrem batérie aj do online databázy. O to sa zatiaľ
nikto nepokúša, preto je to len teória...
9)...Ak prenajímať batérie, prečo neprenajímať celé autá, tak ako to
v budúcnosti očakávajú v Číne? Bike-sharing na veľa miestach
skrachoval, tak ako aj car-sharing. S princípu sa najlepšie staráme
o vlastný majetok a nie o anonymne požičaný. Bike-sharing
skrachoval aj preto, že to bola len požičovna zriadená pre vlastný zisk, Ak by
sa malo jednať o sharing, tak by každý užívateľ musel byť spolumajiteľom
vozidla...
10)...Systém nabíjania pevne vstavaného akumulátora je tak tažkopádný,
že odsuzuje elektromobily k tomu čo sú v súčasnosti - hračka nadšencov
a tak to bude ešte dlho. Ideálný by bol hybrid aby sa dal akumulátor
vymeniť na čerpačke, ale aj doma nabíjať...

zdroj: NIO
ELEKTROMOBILISTA:
Nebojte sa, to sa všetko vyrieši.
ROZUMNÝ ČLOVEK: A veštiť športku
náhodou neviete? Nemôžeme diskutovať o niečom, čo zatiaľ nebolo objavené.
Veľa projektov bola slepá cesta. Plazmy, 3D televízory, mmsky, videohovory... Dovolenky vo vesmíre sú tiež vzdialené.
Novinárska etika: Všeobecne
platí, že novinárčina má byť kritická. Na chválenie produktov sú tu iní.